maandag 27 december 2010

Kerst was voor mij....

Je ziet het vaak in tijdschriften: "kerst is voor mij"...en dan krijg je de verwachtingen van dat persoon die dan geintervieuwd wordt.Nou die verwachtingen kan ik niet zo veel mee. Als ik die hier zou uitspreken zou dat bij mij leiden tot gespannen verwachtingen. Druk en stres zouden onmiddelijk een rol gaan spelen. Vandaar dat ik het nu omdraai en vertel wat kerst voor mij was.

En die was best geslaagd. Kerstavond gezellig en relaxed thuis doorgebracht met man en kids, en op eerste kerstdag ontvingen we mijn ouders en mijn zus, zwager, twee dochters en aanhang. We hebben kadootjes uitgepakt, gedichten gelezen, surprises bewonderd en daarna lekker gegeten. Een samengesteld buffetje, ieder nam wat mee . Fleur en Mirte waren de week voor kerst druk aan het bakken geweest. Cupcakejes in twee verschillende variaties, Twixtaart (zo door ons genoemd omdat het veel weg heeft van een twixreep), schuimpjes in verschillende soorten en ook nog een mandarijnenkwarktaartje.Het leek wel High tea. We hebben er heerlijk van gesnoept.

Voor het eten hadden de meiden nog zelf een pizza en bladerdeeghapjes met een bitterbal erin klaargemaakt. Mijn moeder nam twee pannen soep mee (lekker mam), en Joke, mijn zus had twee Quiches, gevulde eitjes en hamrolletjes met roomkaas klaargemaakt.Ik heb het nog aangevuld met zelfgebakken kruidenbrood en salade en wat kip. Als ik het zo opschrijf denk ik wat een overvloed! Maar dat klopte ook wel want er was te veel.

 Met als gevolg dat we derde kerstdag soep eten met brood en salade en vis wat er over is. Na de kerst ga je je toch bedenken hoe je de restjes op een goede manier kunt gebruiken in je weekmenu. Altijd een leuke uitdaging. De tweede kerstdag verliep rustig. Jan, mijn man, moest werken, vroege dienst, dus hij was om drie uur wel weer thuis, en de rest was heerlijk met z'n eigen dingetjes bezig. De hond heeft de hele dag uitgeteld op z'n kleed gelegen. Zo moe van alle indrukken de vorige dag.

Tussen de middag heb ik nog een kerststol gebakken met spijs. Heerlijk, zo warm uit de oven, en natuurlijk een stuk goedkoper dan een gekochte. Het recept volgt nog. 'sAvonds na een eenvoudig kerstmaal zijn we met z'n vijven naar de film geweest. Meet de little Fockers.Hilarisch en leuk voor ons allemaal. Dat is soms best lastig met 2 meiden van 16 en 18 en een jongen van 14. Maar het was geslaagd. Nou als ik het zelf zo nog eens allemaal doorlees kan ik niet anders concluderen dan dat het fijn was dit jaar, de kerst. Familie, rust en gezelligheid dat was kerst voor mij. En voor jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...