maandag 30 maart 2015

Licht op de fiets.

Ik kan het toch niet laten. Als Junior een keertje in het donker op de fiets ergens heen moet, dan herinner ik 'm er graag even aan dat licht aan op de fiets echt moet. Dat je dan zichtbaar bent voor de andere weggebruikers. Dat dat veilig is, en dat ik daar pas echt achter kwam hoe veilig toen ik zelf mijn rijbewijs haalde. Op 22 jarige leeftijd.

Enneh oh ja, als ie dan toch eens vergeten was zo'n lampje aan z'n fiets te hangen, hij de boete die daarop eventueel volgde zelf moet betalen. "Jahaaa" krijg ik dan geërgerd terug.


Plaatje van www.


Voor studenten zijn die lampjes die je aan je fiets bevestigd ook heel normaal. Daar kwam ik achter toen Fleur en Mirte hun vleugels uit gingen slaan in de grote stad. Bij de H.ema kochten ze die dingen, of bij de A.ction of bij... Ach ja, je koopt die dingen schijnbaar nog wel eens. Of je raakt ze kwijt, of ze worden, als je ze aan de fiets laat hangen eraf gejat.

Gisteren brachten we Fleur, nadat ze een nachtje thuis had geslapen i.v.m. een feestje van een vriendin hier in de buurt, weer richting Nijmegen. Met de bus. De Golf is bijna klaar om te rijden, dan krijgt Pino rust. Maar dat terzijde.

Toen we Nijmegen binnen reden over de brug, kwam Fleur ineens tot het besef dat haar fiets nog bij het station stond. Het plensde, zoals jullie vast ook hebben meegekregen, en dus reed Pino even via het station. De goud met groen en paars en... nou ja, de fiets van Fleur werd in de bus gehesen en ik bekeek het ding eens kritisch vanaf de achterbank.

"Zo zeg, daar zitten veel lampjes aan" merkte ik op. Zo'n stuk of 4 lampjes sierden de fiets. "Tsja", zei Fleur, "klopt." "Maar de meeste doen het niet hoor." "Maar ach, ik laat ze er toch maar aan zitten. In de hoop, dat als er eentje gepikt wordt, het een kapotte is!" Haha... studenten logica!

Zo ook laatst bij Mirte. Mirte gaf haar verjaardag, en haar huisgenootje was op zoek naar een fiets. Wij hebben dat ene mannetje, dat in fietsen handelt, achter ons wonen en het verzoek kwam een paar dagen voor het feest of Jan daar voor weinig een fiets kon scoren. Huisgenootje schrok zich helemaal rot als ze hoorde wat "men" tegenwoordig durft te vragen voor een fiets, en Mirte's laatste aankoop bij de buurman was maar 40 euro.

40 euro voor een best redelijke fiets. Beetje lappen, dat kan Jan zelf, en Mirte fietst vrolijk door Utrecht. Gelukkig lukte het deze keer ook. Voor 40 euro had huisgenootje een mooie witte fiets. Met terugtraprem, op verzoek, kan minder aan kapot gaan, en... met een lamp! Die het gewoon doet als je de dynamo op het wiel zet en fietst!

"Oeh, da's pas handig", sprak Mirte. "Hoef je nooit meer lampjes te kopen!" Tsja...

4 opmerkingen:

  1. Zoon in Brussel heeft daar geen fiets: levensgevaarlijk om daar te fietsen, zegt hij. Zonen in Riga hebben daar samen 1 geval dat voor fiets door moet gaan. Met of zonder lampje is fietsen daar ook niet geheel ongevaarlijk ..... Nergens zoveel fietsen en fietsers in de Nederlandse studentensteden, daar is het pas gevaarlijk als je te voet onderweg bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook al heel wat van die lampjes versleten. De gewone lampen op de fietsen van mijn kinderen gaan om de haverklap kapot. Terwijl die natuurlijk wel het beste zijn.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...