zaterdag 16 april 2011

Dat belooft wat!

Ik zit hier lekker onder ons nieuwe afdak met de laptop op de pas gekochte tafel. Van M.P. Bij ons in het dorp stond ie te koop.We letten er tegenwoordig wel iets meer op dat we geen uren in de auto zitten om iets op te moeten halen van M.P., door schade en schande word je wijs... We hebben ooit al eens in 1 week een oude schoolvloer uit Breda en een planken vloer uit het hoge noorden opgehaald. Toen waren de brandstofkosten nog niet zó hoog. Tegenwoordig is zelfs op gas rijden al duur.

Wit is de tafel. En uitschuifbaar. Erg handig, aangezien Jan het afdak al als klusruimte en opslagruimte gebruikt heeft. Toen ie van de week z'n schuur uit ging mesten. Je kon er niet meer lopen, de vloer was vól. En dan moet je wat, tóch... Dus de tafel werd dan ingeklapt en aan de kant geschoven en whalá.. ruimte...

Maar nu heb ik alles weer op z'n plek gezet en we kunnen genieten. 't Is nog steeds niet af, hoor maar dat hoort er een beetje bij hier. Alles op z'n tijd zullen we maar zeggen. De viooltjes die ik gekocht had zitten nog steeds in de plastic bakken, 'k heb ze met bak en al zolang even in oude veilingkistjes gezet. Ahúm...




Voor de oplettende kijkers: Nee, Tukker heeft géén  metamorfose  ondergaan, dit is Tessy, het hondje van m'n ouders. We passen er even op vandaag...

Maar ik dwaal weer eens af. Want wat ik jullie eigenlijk wilde laten zien was onze appelboom. Een oud ras. Een Bram's Seedley, voor de kenners. De appels kun je een beetje vergelijken met Goudrenetten. Beetje zuur, dat wél maar prima voor het maken van héél veel varianten appelrecepten. En vanochtend ontdekte ik bloesem! Héél veel, dus dat belooft weer wat!







Er zijn jaren bij dat we een kraampje met appels aan de weg zetten. Ze konden dan werkelijk ook geen appeltaart, chutney, cake, crumble enz. meer zíen hier in huis... Soms zelfs  gratis, 't is toch ook zonde als er niets mee gedaan wordt. En het zijn er vaak écht te veel voor ons, familie en bekenden. Maar een tijdje geleden kwam ik een boekje met appelrecepten tegen bij de kringloop:




 Dus dat heb ik met de overvloed in gedachte maar alvast gekocht. Ik kan bijna niet wachten. Maar ja, 't is een late appel, dus geduld in in dit geval een hele schone zaak! Ondertussen gaan we gewoon lekker genieten van het hele mooie weer dat ons te wachten staat, tóch??

En oh ja, deze móet je toch ook echt even zien:




Een kookwekker oude stijl, ook van de kringloop, leuk hé? (ook handig met het verwerken van de appels....)

14 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige tuin heb je, heerlijk zo'n overkapping. Dat is nog altijd een droom van mij, zo'n veranda die je wel in die amerikaanse films ziet. Genieten voor jou deze zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh heerlijk zelf een appelboom, fijn dat je ze kan verkopen.

    fijne avond
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige appelboom zeg. Heel karakteristiek hoor! Staat ook goed in jullie tuin.

    Wat een verwennerij om zo'n boom in je tuin te hebben staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie tuin heb je Trudie en wat heerlijk dat je straks volop appels oogsten kan.
    Ook je tuintafel is een mooie aanwinst en wat handig dat ie uitklapbaar is.
    Bedankt voor je reactie en een fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tafel, fijn dat je deze keer dcihtbij kon slagen!!! Mooi je tuit en de appelboom is ook prachtig.

    Groetjes,Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie tuin heb je...!
    Dit jaar komt het wel goed met de appels.
    Je kunt je lekker vermaken met dat kookboekje.
    En die kookwekker is werkelijk prachtig.
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn dochter roept constant: mamamaaaaaa kijk roze bomen!

    Jouw tuin is echt mooi! En een afdak zoals die: heerlijk zeg. Vooral in de zomer, als de zomerregen erop tikt en je lekker warm buiten zit maar toch droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt echt een hele mooi tuin.
    En je gaat het dus druk krijgen,met het appelreceptenboekje.
    Het zal zeker allemaal erg lekker zijn.

    Fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie tuin heb je! Heerlijk dat je in het najaar van je eigen appels kan genieten. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moet eerlijk bekenen dat ik best jaloers ben op je appelboom...die is zo mooi, vooral nu als die in de bloei staat...en straks al die lekkere appeltjes...(appeltaart, appelmoes...)...ja, ik kan best begrijpen dat als je elke dag appeltaart eet- dat je dan op een gegevend moment geen appel meer kunt zien....maar ikke niet, hoor.Ik vind het altijd lekker!!!Helaas mijn tuin heeft geen fruitbomen....dus mijn appeltjes moet ik in een winkel halen:)
    En je veranda ziet er ook heel gezellig uit:)
    Fijne zondag
    liefs
    agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oooh wat ben jij ook zo lekker bezig geweest , toevallig heb ik een tafel gekregen , kleedje erover en whalla...., genieten , fijn weekend, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er inderdaad gezellig uit. En wat een luxe, zo'n boom erbij! Ik laat me, bij gebrek aan een eigen, graag uitnodigen in andermans tuin. Kan me dus voorstellen dat je ervan geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi, die appelboom en leuk dat hij geen witte maar rode/roze bloesems heeft.
    Ben erg benieuwd naar de foto's met al het lekkers dat je van die appels gaat maken (ja, ik zal geduld hebben).

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...