donderdag 28 april 2011

Ga toch fietsen!

Nadat bij Jan, onze jongste, PDD- NOS werd geconstateerd, was het volgens Karakter een goed idee om hem psycho-educatie te geven. Zo gezegd, zo gedaan.. 

In één van de eerste lessen leerde ie wat het nou inhield, PDD-NOS. En één van de aspecten die naar voren kwam was het letterlijke opvatten van uitspraken. Dat komt heel veel voor bij mensen met deze beperking. Het voorbeeld dat de psychologe daarbij gaf was dat als je tegen iemand met PDD-NOS zegt "Ga toch fietsen" hij dat letterlijk neemt en z'n fiets pakt en een eindje om fietst.



Dat vond Jan belachelijk. Het zou niet in z'n hoofd opkomen volgens hem, en dit voorbeeld klopt volgens ons ook echt niet bij hem. Maar het letterlijk opvatten is iets wat ie toch vaak wel doet. Hij is er zich alleen vaak niet van bewust.

Zo ook toen we bij een kennismakingsavond waren op de nieuwe locatie waar hij volgend jaar heen gaat. De hoogste klassen zaten daar bovenin het gebouw en hij zei om lollig te doen "Ja hèhè nogal logisch toch" Waarop wij dan weer zeggen: "Ach joh, ga toch fietsen", en hij ligt dan in een deuk om de ontdekking dat ie het wéér deed..

Gisteren ook weer. Hij had geld van mij. Dat had ie even bovenop m'n portemonnee gelegd. Ik vroeg hem:" Heb je het geld weer in m'n portemonnee gedaan?" Waarop hij zei:"nee, erop". Hij keek me aan en zei: "Dat wás weer zo'n ga toch fietsen hé mam?" Prachtig toch, die zelfkennis.....

9 opmerkingen:

  1. Ge-wel-dig.
    Die zelfkennis.
    Wat kunnen kinderen ons toch doen lachen, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar ;-)
    Onze oudste heeft ook autisme en is héél taalgevoelig, we liggen regelmatig in een deuk!
    Gelukkig kunnen we er ook nog om lachen,toch ;-)
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zelfkennis.
    Goed,hoor.
    Je zoon komt er wel.
    Zeker weten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Enig "zelf-inzicht" hihi
    Onze zoon heeft klassiek autisme en neemt ook alles letterlijk.
    Het zorgt héél regelmatig voor een dikke glimlach !!!
    Uiteindelijk gebruiken zij de taal zonder de dubbele bodem. Dat is voor menig mens verhelderend ;-)
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat hij er zo mee omgaat, knap hoor, in mijn klas heb ik ook een jongen bij wie het net ontdekt is, hij is nog jong, maar hoe meer ik erop let hoe meer ik hoor, maar voor de rest, een geweldige knaap, zal bij jullie ook zijn, het blijft jullie eigen Jan, met alles wat jullie al lang van hem kennen,maar wat nu een naam heeft die verder niks aan zijn eigen ik af doet, gelukkig maar!!

    Groetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze middelste heeft dyslexie en dat verdraaid lezen van woorden levert ook wel eens onvergetelijke momenten op. Gelukkig kan er ook eens om gelachen worden. Ach, anders wordt het maar een saaie boel als iedereen pietje precies de perfectie zelve is of wil zijn of moet zijn.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heerlijk kind, jullie Jan...
    Hij komt er wel.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Puberdame krijgt ook psyco-educatie van haar (geweldige) ambulante begeleidster en bij alle (taal)grappen die ze niet begrijpt of letterlijk neemt, meldt ze tegenwoordig zelf ... 'ja je weet het hè, dit snap ik dus niet want ik neem alles letterlijk'.

    Zo goed, want daarmee geeft ze een signaal af, pakken anderen dat positief op en nemen ze de moeite om het uit te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...