maandag 11 november 2013

Yoghurt-tiramisu met een speculaasbodem.

Oke, voor ik met dit blogje begin zal ik eerst laten zien waar ik vrijdag zo nodig mee bezig moest. We waren even bij de Wibra langs geweest en daar kwam ik bolletjes wol tegen. Voor een euro per stuk. Ik kocht er drie en aan het eind van het weekend had ik deze stapels gehaakt:




Het begin van een decoratief dekentje voor op de bank. Ik heb het eens even bekeken en vanmiddag moet ik nog wel terug naar de winkel om er nog 6 bollen bij te halen. Maar het is zo'n leuk werk! Ik haak er telkens eentje tussendoor. Bij de koffie, even na de lunch, 's avonds bij de t.v.... en zo heb je binnen de kortste keren een paar stapeltjes. Ik haak nog even vrolijk door en als het af is laat ik het hier nog even zien, goed?

Maar om nu even de titel van dit blogje te verklaren... Ik maakte zaterdag een tiramisu. Van allemaal restjes die ik in huis had. Er lag nog een gedeeltelijk pak speculaasmolens zacht te worden. We zijn doordeweeks maar met z'n drietjes en dan gaat dat niet zo hard meer.

Ook stond er nog een rest Griekse yoghurt in de koelkast. Best lekker, maar Turkse is net iets minder dik, en dat heeft toch mijn voorkeur. Ook stonden er eieren, een beetje teveel. Ik moet nog steeds wennen aan de hoeveelheden die ik insla. Als je jaren voor 5 personen gewend bent :o

En toen kwam ik op een idee. De eerste laag van de tiramisu die ik in gedachten had bestond uit gewoon "droge" speculaasstukken. Daarop ging een laag geweekte (heel even maar) in afgekoelde expresso.

En toen kwamen de eieren in zicht. Vier van die exemplaren splitste ik. De eiwitten klopte ik stijf en nadat er 150 gram suiker in ging nog even. De eidooiers klopte ik samen met nog eens 100 gram suiker romig. Daar ging 200 gram Griekse yoghurt en 100 gram Straciatellayoghurt door. Even nog doormixen en dan spatelde ik het eiwitmengsel erdoor. Dat ging weer boven op de speculaasbodem. In de koelkast ermee, opstijven. (toch wel een paar uurtjes).

's Avonds, vlak voor het opdienen strooide ik er cacaopoeder op. En toen... ze vonden het heerlijk! En de ingrediënten, die anders toch al snel weggegooid zouden worden kregen een prima bestemming. Enneh, wat ik me nog bedacht... met pepernoten onderin zou ook best lekker zijn. Misschien een ideetje voor na het diner op sinterklaasavond ;))

9 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker zeg!! en leuk he grannies haken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest gisteren nog aan je denken bij 't Olde Ras. Er is een appel met de naam 'Tukker'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die boom zou ik dan toch eigenlijk in de tuin moeten hebben :))

      Verwijderen
  3. Wat leuk,dat haakwerk.
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
    En jammie,dat lijkt me erg lekker,wat je maakte.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, klinkt heerlijk! En dat gewoon met 'restjes'!
    En grannys haken, dat werkt zo lekker weg hé?! Al is het hier al weer een heel poosje geleden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen haken voor mij, ik brei nog even door

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat creatief en gedurfd om zo een gerecht te maken! Bij mij zou dat denk ik helemaal mislukken.

    Je granny's vind ik prachtig. Bij willen ze gewoon maar niet lukken… : (

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt goed! Maar ik haak al af bij het stukje weken in de koffie. Dan is mijn culinaire eindpunt al in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan doe je het lekker zonder die koffie... vrijheid blijheid, toch?

      Verwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...