zaterdag 5 februari 2011

Eén armband wordt 6 kettingen.

Zó, daar was ik weer. Mijn droogrek wordt inmiddels dagelijks gebruikt, en het systeem werkt boven verwachting. Leuk om al die enthousiaste reacties te lezen die jullie geschreven hebben. Dankjewel!

Deze week had ik woensdag een dagje voor mezelf uitgetrokken. Jan beloofde te koken, heerlijk. Ik kwam er maar zo aan toe eens een oude hobby op te pakken. Sieraden maken. In het blogje "metamorfose" heb ik je er al een voorproefje van laten zien.

Een tijd geleden kwam ik bij de kringloop een armband tegen. Overdadig uitgevoerd, met héél veel kralen. Ik ben niet zo van de uitbundige sieraden, dus ik zag mijn kans schoon. Ik telde 2.50 neer en ik sloopte hem thuis uit erlkaar. Wat een soorten kralen! Daar kon ik wel wat mee...




Alle kralen gesorteerd en in schaaltjes gedaan. Het leek me leuk verschillende technieken te gebruiken. Dit zijn ze geworden:




Eerst een kettinkje met driehoekige kraaltjes. geketteld en vierkantje schakeltjes er tussen gebruikt. Je draagt hem met het slotje aan de voorkant. Maar als je het leuk vindt  is het ook mogelijk hem gewoon met het slotje achter te dragen.




Ik had nog gecoat staaldraad in dezelfde kleur als de kralen. Drie mooie vierkante kralen er aan gemaakt met knijpkraaltjes, en ik vind hem leuk door de eenvoud.




Hier ging ik zélf met draad aan de gang. Kralen omwikkeld en aan elkaar gezet met buigzaam draad. Een tijdrovend werkje, maar op de bank gezellig kletsend met m'n meiden niet vervelend om te doen.




Gewoon rijgen kan ook mooi zijn. Hier een dubbel kettinkje gemaakt met kleine kraaltjes ertussen.




Er zat één zilverkleurige kraal aan de armband. Ik kwam op het idee deze met dezelfde kleur draad te omwikkelen, een klein kraaltje eronder en aan een veter bevestigd. Deze ketting is lang.







Deze techniek kennen jullie al van m´n vorige blogje. Ook met turquoise kraaltjes komt het ook goed uit, al zeg ik het zelf.




En als laatste kon ik het niet laten nog een paar oorbelletjes met dezelfde kraaltjes te maken. Altijd leuk in combinatie met de laatste ketting.

Ik hoop dat je er een beetje inspiratie door op doet. Want sieraden maken blijft verschrikkelijk leuk om te doen. Fijn weekend allemaal!

P.s. Ik ben altijd op zoek naar oude kettinkjes zoals jullie misschien al wel begrepen hebben. Dus als je nog iets hebt liggen waar je tóch niets mee doet, laat het me dan even weten. Ook als je zelf belangstelling hebt voor een kettinkje van mij of één van je eigen kralen, er valt natuurlijk altijd iets te overleggen. Ik hoor (lees) het wel...

5 opmerkingen:

  1. wat zijn ze leuk geworden, gezellig om zo bezig te zijn.

    Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en goed gedaan! En dat voor 2,50 en wat materiaalkosten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, mooie kleuren ook! En dat allemaal van die ene armband...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig die kleur!!! wat een leuke hobby en met een mooi resultaat! Ik zal eens kijken of ik nog iets heb. Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah had ik dat geweten, ik heb onlangs een zooi kapotte kettingen met leuke kraaltjes weggedaan daar ik dacht dat ik er toch nooit meer iets mee zou doen.

    Zal het onthouden :)

    Je maakt mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...