vrijdag 25 februari 2011

Vertragen....

Eerst even een update over Tukker. Zijn artrose is weer aardig onder controle. Vorige week leek het erop dat het héél erg snel bergafwaarts ging, maar waarschijnlijk had hij toch ook een verstuikte poot. En na nog wat extra pijnstillers te hebben gehaald lijkt hij nu toch steeds beter te lopen. Dat is even opgelucht ademhalen.. Alleen, gisterenmorgen liet ik hem even achter, de foto zagen jullie op het vorige blogje, en hij rende zoals gewoonlijk met een rotgang naar binnen.

Later op de ochtend viel het me op dat ie wel heel veel aan het likken was aan 'n linkervoorpoot. Daar moest ik het mijne van weten. Na inspectie bleek dat nu z'n nageltje was ingescheurd. Hij hing er echt bij en het bloedde ook een beetje. Jan is met hem weer eens naar de dierenarts geweest en die heeft hem bijgeknipt. We moeten in de gaten houden dat er niet te veel vuil bij komt en als we het niet vertrouwen moet ie met z'n pootje in de Badedas. Gelukkig is ie erg makkelijk, hij laat werkelijk álles toe..

Wát een gedoe allemaal. Soms komen verschillende dingen samen en krijg je het gevoel dat je volkomen gelééfd word. Ik dacht vroeger toen de kids klein waren altijd dat dat de drukste tijd was, maar ik kom erachter dat dat lang niet altijd op gaat. Even wegbrengen ergens heen, soms in 3 etappes eten en vooral soms geheugen voor ze zijn maakt de boel best wel hectisch. Tel daar nog een man bij op die binnen een paar minuten écht geen idee meer heeft wat je hem ook alweer vroeg en het is helemaal compleet.

Ik ben écht zo'n type. Van hélp wat moet ik nu het eerst of het laatst doen.. Want soms lijkt alles wel even belangrijk.  En het feit dat ik het verschrikkelijk vind om "nee"te zeggen doet de boel ook geen goed. Schuldgevoel en verantwoordelijkheidsgevoel kunnen mij enorm in de weg zitten. Die burnout, anderhalf jaar geleden kwam niet uit de lucht vallen. 'k Wist het wel,  alleen ik had er nog even geen tijd voor.

Ik vind de spreuk van Merel op haar site van Loesje, waarin wordt gezegd: "Ik ren en ik denk en ik stop verbaasd waarom liep ik nou te rennen ik heb helemaal geen haast..." heel erg treffend. Ik heb dit inderdaad jarenlang gedaan. En het put jezelf gigantisch uit, nergens voor nodig!



Ik heb nu het toverwoord: Vertraging. Als je met de was bezig bent niet denken: "oh, en nou moet ik straks dít nog en dat.." maar heel bewust alleen maar doen. En als ik nét een kopje koffie op heb heel bewust nog een paar minuutjes blijven zitten. Niets doen, het is voor mij echt een openbaring. Want door deze houding aan te nemen merk ik dat er eigenlijk op een dag nét zoveel of misschien nog wel meer af komt dan anders..

Ik lees de laatste tijd veel op blogjes over vrouwen die momenteel nét zo bezig zijn als ik was voor de burn-out. Tenenkrommend. Want je hebt op dat moment helemaal niet door waar je mee bezig bent, je denkt alleen maar in termen als: dit moet nog af en dat moet nog opgeruimd en als ik dit maar klaar heb dan... Vandaar dat ik dacht, kom laat ik eens mijn eigen ervaring op dat moment op "papier" zetten, misschien hebt je er wat aan..... Fijn weekend, en.. take it easy!!!

15 opmerkingen:

  1. relax, het komt zoals het komt, heb je een hobby ? , een uurtje per dag moet toch kunnen ? , fijn weekend, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het knopje in mijn hoofd ook nog niet gevonden om me te kunnen concentreren op datgene wat ik op dat moment aan het doen ben. Ik ben altijd al bezig met wat er verder nog moet gebeuren. Ik denk dat dit ook komt door de drukte van je gezin. Als hier iedereen de deur uit is en ik het huis voor mezelf heb, dan gaat het wel relaxter moet ik zeggen. Niemand die iets van je moet. Dan maak ik ook altijd tijd voor een Petra momentje. Lekker met een kopje koffie wegkruipen in een stoel en genieten van de rust in huis. groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach die arme Tukker. Hopelijk is ie weer snel helemaal fit.
    Ik moet zeggen dat ik niet zo van het rennen/druk doen ben, tenminste niet fysiek. Bij mij zijn het vaak meer de hersenen die te veel denken. Ook niet tof vaak. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geef Tukker maar een extra knuf, dat lieve beest.
    Fijn blogje meid, kan ik lekker even over nadenken vandaag, idd die tredmolen. Ik kan hem vaak ook niet uitzetten en vind het heel moeilijk om me te concentreren om hetgeen ik aan het doen ben. Denk ook constant aan alles wat er nog moet gebeuren. Maar ik werk eraan om wat langzamer te leven, het gaat soms al beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb medelijden met Tukker. Ik hoop dat hij er snel weer bovenop is. Verder heel herkenbaar. Het rustig aandoen gaat mij steeds beter af, laat in mijn planning steeds meer ruimte voor spontane dingen en daar wordt het leven een stuk leuker van. Moet wel zeggen dat het scheelt dat wij geen kinderen hebben. Dat maakt het leven wel een stuk overzichtelijker.
    Ik wens je een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leef in het moment, doe wat je doet bewust en met je volle aandacht. Kies je gebieden waarin je perfectionistisch wilt zijn en laat andere zaken maar eens wat minder perfect verlopen. Accepteer de dingen waarop je geen invloed hebt en wees niet bang om hulp te vragen. Erken dat je niet overal even goed in kunt zijn. Wees niet egoïstisch in de verdeling van taken.

    Dit zijn een aantal dingen die mij helpen om ondanks mijn drukke leven toch niet door te draaien. Soms is "goed genoeg" toch beter dan perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oja, heel herkenbaar. Dat gevoel van voordat je door kreeg dat je moest gaan vertragen. Ik ren me rot, mezelf voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OJa, en dank voor de tip. Man zegt het ook al jaren, en geeft het goede voorbeeld. Maar daar wordt ik dan nog nerveuzer en gehaaster van, als ik hem op de bank zie liggen terwijl er nog vaat op te ruimen is, en allerlei mijns inziens (!) belangrijke dingen gedaan moeten worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eigenlijk moet je er dan gezellig bij gaan liggen, neutronenvuur.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi hè die Loesje-spreuk; ken mijn valkuilen maar met tijden loop ik er zo weer in. Wandelen met Guusje is goed om hoofd lekker leeg te lopen en doet wonderen.

    Een dikke poot van Guusje klinkt vandaag wel heel raar voor Tukker want die wil daar nou net weer vanaf, dikke hondenknuf dan maar?

    Groetjes,
    Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zelf een burnout gehad en nooit meer uit gekomen. Nu MOET ik een rustig leven leiden en het valt niet altijd mee omdat ik ook weleens meer wil. Ik word daar gelijk weer voor gestraft. Dus een rustig leven en veel rusten. En niemnad kan beter dan ik een uur stilzitten in gedachten en aan leuke dingen denken.
    Voor t raam met bakje koffie en kat op schoot, gewoon genieten.
    Ik weet heus wel dat t niet voor ieder weggelegd is maar ik zie hoe de mensen om me heen renne, vliegen, springen en ik kan me niet voorstellen dat dat leuk is. Let heel goed op jezelf. EEn uur niets doen is echt geen verloren tijd hoor. fijn weekend Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geef Tukker maar een knuffel

    Ik weet het voor een ander altijd zo goed. Maar zelf volg ik mijn eigen raad niet op. Ik doe het allemaal zelf. En ik weet dat het ook minder kan. Maar die knop moet dan om. Weer dat 'moeten', he? Ik leer het moeilijk af.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Och arme Tukker. Hopelijk geneest het nageltje snel.
    Heel herkenbaar het blijven rennen. Dat heeft mij ok genekt en ben beetje bij beetje aan het opkrabbelen.
    Wat je schrijft met de was zo beleef ik het ook. Alles maar snel snel willen doen terwijl dat helemaal niet nodig is.
    Ik ben nu sinds een paar weken mijn structuur weer op aan het bouwen en tot nog toe gaat het vrij goed. Beetje bij beetje iets aanpakken en hopelijk krijg ik dan uiteindelijk ook de rust over me heen.
    Fijn weekend.

    Groetjes Babette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor je berichtje op mijn blogje.
    Heb eens lekker op je blog rondgesnuffeld en vind dat je ook een heel gezellig blogje hebt!
    Geloof da'k je maar ga volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zelfs al heb je het net meegemaakt, blijft het moeilijk om niet mee te rennen.
    Toch probeer ik het.
    Op de plaats rust, klinkt het soms in mijn hoofd als ik nog even dit nog even dat...aan het rennen ben.
    Ik moet nog veel leren!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...