donderdag 29 augustus 2013

Aanval van werklust...

Hé, hallo, daar was ik dan toch nog weer een keertje... de weken vliegen voorbij lijkt het wel! Maar vanochtend was er hier in en om huis zo'n bedrijvigheid, daar wilde ik jullie wel even van mee laten genieten.

Van de week gingen we wandelen met de hond. Niets nieuws voor ons, zul je denken en nee, dat klopt ook. Maar wat wel weer nieuw is waren de rijpe vlierbessen langs de route. Die gingen dus met ons mee naar huis.

Op de terugweg haalde ik bij Appie even halfvolle geleisuiker. Een pak of vier, ik was optimistisch. Toen ik er mee naar de kassa liep kreeg ik de vraag van een andere klant of ik daarmee lekkere jam ging maken. Leuk! "Ja hoor, dat was ik zeker van plan!" was mijn antwoord.

Vanochtend ritste ik de bessen van de takjes en ik deed nog wat stukjes appel erdoor. Pak suiker erbij en koken maar.. Het leverde uiteindelijk 7 potjes jam op. 5 Met appel erbij en 2 met framboos, ook uit eigen tuin. En lekker dat het is. We probeerden namelijk wat uit op een theebiscuitje, niet te versmaden!


Hier staat m'n oogst, op de kop tot de dekseltjes ingezogen zijn...

Intussen had Jan andere bezigheden. Hij opperde vanochtend dat de seringenboom achterin de tuin er maar eens uit moest. Het ding begon enorme afmetingen aan te nemen. Zo erg, dat de rest van de tuin ervan te lijden had. Weg ermee dus! Jan pakte de zaag en ging aan de slag. Even nog een fotootje van hoe het was:


Tsja...

En toen aan de slag! Jan vindt zulke klusjes vaak niet erg. Flink aanpoten met veel resultaat, wat wil je nog meer... En ook Tukker helpt graag mee:


Een echte houtversnipperaar ;)

Soms liep ik weer eens even naar buiten en dan vond ik Jan bovenin de boom:




Maar goed, de klus is nu geklaard en er is een hoop licht bij gekomen achterin de tuin. Helaas kwam er ook een stuk flink verwaarloosde tuin tevoorschijn. Ik ga daar eerst eens even mee stoeien, en daarna krijgen jullie het resultaat te zien. Voor nu rest Jan nog het opruimen en wegbrengen van de boom:


Spannend hoor, zou dat wel passen ;))

6 opmerkingen:

  1. nou het zal een stuk lichter worden ook, denk ik. Heerlijk weer een stuk tuin erbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk: lebensraum. Kan niet wachten tot we binnenkort de moestuin kunnen ruimen .... wat een puinhoop is het geworden de laatste weken. Had ik jou werklust maar gehad. :):)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zeg, beste klus. Wat zul je er een licht bij gekregen hebben. En een leuk extra klusje; je tuin weer verder (of opnieuw in dat hoekje dan...) inrichten.
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker zeg! Bij ons vakantieverblijf zullen de vlierbessen ook al wel rijp zijn, kan ik ook wel eens plukken!
    We hebben vorige week bramen geplukt en jam van gemaakt, echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig; ik heb vandaag ook mijn seringenboom omgezaagd. De helft zit in de groencontainer, toen zat hij vol. Nu nog de andere helft kleinzagen.

    Hoe haalt jouw man die stronk weg??

    En lijkt me heerlijk die vlierbessenjam.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...