zaterdag 10 augustus 2013

Wat te doen met al die courgettes??

In het begin van deze week was ik bij mijn vriendin. En zij had een aantal courgettes liggen. In het voorjaar was er hier, in de plaatselijke supermarkt, een actie met zaadjes voor de moestuin. Via via kreeg zij er een paar toegestopt, en daar mocht ik ook weer van mee genieten.

Courgette mee naar huis en dan... Maar ik had er ook nog eentje liggen, ik koop wekelijks zo'n ding om overal doorheen te gooien. Door pasta's, maar ook door een hartige taart zijn ze lekker. Meestal gaan er veel verschillende groenten door een gerecht. Dit keer deed ik het anders.

Hartige courgettetaart. Courgette in flinke plakken snijden en heel eventjes in de koekenpan aanbakken. (Wel een beetje zout en kruiden voor de smaak). In deze koekenpan bakte ik eerst een paar plakjes ontbijtspek uit.

Quichevorm erbij, invetten met vloeibaar bakprodukt en dan vijf plakjes bladerdeeg erbij. Daarmee puzzel ik dan een bodem in de vorm. Plakjes uitgebakken spek erop en dan de plakken courgette. Dakpansgewijs. Als je uitgestapeld bent , pak je een maatbeker. 150 ml. melk, 4 eieren en een half pakje roomkaas erbij. (Je weet wel, zo'n niet al te duur pakje gekruide kaas).

Dan even de mixer erdoor. Als het een mooi glad mengsel is geworden kan het erop. Beetje geraspte kaas erover en zo gaat het geheel 45 minuten op 200 graden in de oven. Zo kwam ie eruit:




Ik maakte er nog een simpele salade bij. Echt het proberen waard, dit recept. Althans, wij smulden ervan!!!

16 opmerkingen:

  1. Klinkt goed! Ik sla het recept op..dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat ga ik proberen, want ik kreeg een "joekel van een courgette" deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt heerlijk, maar ik denk dat ze er hier voor bedanken jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk recept ga ik eens proberen, ik heb namelijk ook behoorlijk wat courgettes. Vanavond eten wij ook een courgettetaart met tonijn en tomaat. Ook erg lekker, recept staat op de site van AH. Groetjes martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er lekker uit. Ga ik zeker eens proberen en aan mijn dochter doorgeven. Zij maakt vaak een prei-quiche, maar dit is ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er lekker uit! Hier pruttelt er momenteel een courgettesoep en vanavond maak ik nog courgettekoekjesl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Trudy,
    Zo lekker die courgettes. Ik heb nog een lekker receptje van lasagne met courgette en pesto. Als je het wilt hebben, laat het me weten, dan stuur ik het je toe via de mail...
    Fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het net naar je toegestuurd. Hoop dat het in de smaak zal vallen.
      Maar jouw receptje hierboven ga ik ook een keer uitproberen hoor.
      Lieve groet,
      Mirjam

      Verwijderen
  8. oooehh! Dát ziet er lekker uit!
    Ga ik zeker proberen, want ik barst van de courgettes in de moestuin.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit recept komt goed van pas, we hebben volop courgettes op het moment! Hier is gevulde courgette overigens ook een erg geliefd recept. Kan je vullen met wat je maar in je koelkast heb, ideaal en lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij maken er dunne linten van, spaghetti sausje eroverheen, nadat ze even in het kokende water hebben gelegen en smullen! Bovendien leg ik wat ik te veel heb bij mijn inrit, spaarpotje ernaast op mijn whitebord erbij dat ik er graag 30 cent per stuk voor wil hebben. Werkt super! Ook courgettesoep maken mijn zus en mijn dochter graag. Mogelijkheden te over! De hartige taart lijkt me ook zeer de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lust ze niet,maar je taart ziet er wel schitterend uit,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...