donderdag 5 januari 2012

Indrukwekkend!

Gisterenavond laat zette ik nog heel even de t.v. aan. Hij staat hier de laatste tijd ook vaak uit 's avonds. Heerlijk vind ik die stilte in huis dan. Mirte was druk aan de studie, en voor haar is het ook fijn dat er rust is.

Maar toen ik op de aan knop drukte kwam Mark Marie in beeld. En het kleine stukje wat ik nog zag van zijn theatershow maakt diepe indruk op mij. De laatste paar dagen is hier van alles gaande in huis. In de familie hebben we 2 sterfgevallen. Wel mensen op leeftijd maar toch is het allemaal best confronterend. En dan ook nog de sores met mijn schoonmoeder niet te vergeten.

En dan praat Mark Marie over zijn moeder waarbij op 61 jarige leeftijd kanker werd geconstateerd. En dat dat best lastig was te accepteren. Maar dat ie zich ook realiseerde dat dat bij het leven van zijn moeder hoorde. Dat leven liep op jonge leeftijd dus al af. Maar dat er ook geen ander (parallel) leven was wat ze eigenlijk zou hebben moeten leven.

Net zo als bij mijzelf, riep hij. Ik was tot m'n twaalfde net een meisje, daarna werd ik heel dik, en de laatste tien jaar liep ik met een cavia op mijn hoofd, omdat ik niet kaal wilde zijn... Maar ik realiseer me nu  dat ik dit gewoon ben!

Wat een openbaring, als je er eens over nadenkt. Mirte en ik hadden het er nog uitgebreid over nadat hij ons met de neus op de feiten drukte. Nu moet ik zeggen dat ik zelf makkelijk kan aanpassen. Jaren geleden nadat we een keukenbrand hadden gehad leefden we 2 dagen later alweer volop in dit huis. De badkamer getransformeerd als keuken, koken deden we buiten onder de luifel en het ging allemaal gewoon door. wat heb je eraan te gaan bedenken dat dit niet moest gebeuren en hoe erg het was dat we er zo bij zaten. Ik was eerder dankbaar dat het hierbij gebleven was.... had allemaal erger kunnen aflopen.

En dan keek ik vanmorgen op de blog van Lowie, de vader van kanjerguusje en dan zag ik dat ook hij refereerde aan de show van Mark Marie. Vooral aan dezelfde zinnen die zo'n indruk op ons maakten. Hij verwees zelfs nog naar een bericht waar hij eerder woorden van dezelfde strekking schreef. Hoe knap is het als je zo kunt kijken op zo'n verschrikkelijk moeilijk moment!

Ik wilde dit alles toch even met jullie delen. Want hoe mooi is het als je zomaar op momenten dat je het niet verwacht tegen zo'n aha moment aanloopt!!

12 opmerkingen:

  1. Ik heb gisteren ook gekeken en ook mij raakte dat stukje me heel erg.
    Lieve groet,
    Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het niet gezien, maar het klinkt als een mooie voorstelling, die je een spiegel voorhoudt... een aha-moment brengt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, was mooi en in soms lekker platte humor verpakte grote zinnigheden. Ook het deel over jezelf zijn, ook als je niet altijd blij met jezelf bent, was erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb hem in Zomergasten gezien dit jaar, en daar was ik van onder de indruk. Vertelde hij ook over zijn moeder, zijn cavia. Vond het heet open en eerlijk, een mooi mens. Op de een of andere manier vind ik hem in zijn show niet te harden, dan speelt hij me te veel het gekke dikke brabandertje. Maar ben het dus wel met je eens over de inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Trudy,
    Zo zie je maar weer op hoeveel verschillende manieren je met je neus op de feiten gedrukt kunt worden... Zet tot nadenken, dat zeker.
    Ik heb de show niet gezien, bij mij stond de tv ook uit en dat bleef zo...
    Hoop dat het met je schoonmoeder gauw weer goed gaat...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, soms weet h de gevoelige snaren goed te raken, ook bij mij.
    Ik heb hem ooit "live" gezien in het theater. Hij was daar ook heel goed...
    Sterkte met alles en ik hoop dat het snel beter mag gaan met je schoonmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. CasaDiMama
    Ik kijk eigenlijk best veel tv, wel heel bewust naar bepaalde programma's.
    Op die manier is tv kijken zeker niet leeg of maar een vermaak. Mooi hoe Marc Marie je heeft kunnen raken.
    ik heb gisteren naar het programma 'altijd wat' gekeken en dat heeft op mij diepe indruk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Trudy, mooi hoe deze show je heeft geraakt. Ik hoop 'm nog terug te kunnen zien via uitzending gemist. Ik keek gisteren naar de film "He's just not that into you" - leuke film! Maar iets heel anders...
    Marc Marie heb ik gezien tijdens Zomergasten. Dat maakte ook op mij grote indruk. Dat hij zo open, eerlijk en helemaal zichzelf is. Dat hij zich kwetsbaar durft op te stellen. Knap!
    Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben naar die show van Marc Marie geweest in het theater. Ik moet zeggen dat het dan nog beter overkomt dan op tv. Het raakt je meer. Maar ik ben het helemaal met je eens. Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het blijft bijzonder hoe sommige uitspraken je kunnen aanzetten tot nadenken. En iedereen haalt dat weer ergens anders uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi geschreven,Trudy.
    Ik heb het helaas niet gezien.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kende Guusje (afdeling) en snap wat je bedoelt en ik vind Marc Marie fantastisch.... even stil staan! lieve groet Paula

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...