zondag 3 februari 2013

Beste Mevr. Cecilia Ahern.

Ik had zomaar behoefte u een briefje te schrijven. Eigenlijk meer een bedankje. Want weet u wel wat u met uw boeken los maakt?

Vanochtend zaten we weer voor een keertje ook met de beide dochters aan de ontbijttafel. Mirte was gisterenmiddag richting huis gekomen. Ze ging natuurlijk ook mee naar haar opa en oma, vandaar. En Fleur was alweer in het ouderlijke nest sinds vrijdagavond. Nou ja, toen heeft ze samen met ons gegeten en daarna moest ze nog wél even naar een verjaardagsfeestje van een vriendin.

Vriendin was jarig geweest toen ze nog in Zuid Afrika zat. Voor vrijwilligerswerk. Vriendin was net een weekje weer thuis en dan is het natuurlijk extra mooi elkaar weer te zien. Fleur kwam dan ook thuis met indrukwekkende verhalen. Poeh zeg, wat daar allemaal niet gebeurde, dat was niet niks!

Maar nu deed het feit zich voor dat de meisjes samen met Jan in Pino vanochtend alweer de aftocht bliezen. Jan moet vandaag late dienst draaien, en voor die dienst gaat ie samen met Fleur naar haar nieuwe kamer. Daar nemen ze de sleutel in ontvangst en dan wordt meteen het laminaat, dat al geduldig in Pino lag te wachten, uitgeladen. Moet een paar daagjes liggen, voor Jan ermee aan de slag kan. Voor vandaag worden de gaatjes in de muren gevuld en morgen is het schilderen wat de klok slaat.

Mirte reed even mee tot Arnhem. Om vanuit daar te proberen richting Utrecht te komen. Beetje lastiger vandaag, er zijn werkzaamheden gaande op dat traject, vandaar. Maar ze moest nog wat laatste schoonmaakwerkzaamheden verrichten in de kamer die ze voor januari en februari gehuurd had, dus vandaar vandaag alweer.

Junior sliep vanochtend uit, en zit momenteel met zijn vrienden te chillen achter de computer. Dus beneden had ik het rijk alleen. En gisteren begon ik aan uw boek, Mevr. Ahern. Maar nu is het al uit!

Ik was vrijdag even bij de bieb toen ik het boek zag staan. Ik had al meer boeken van u gelezen. P.s. ik hou van je, De plek van de verloren dingen, en nog een boek over het boek van morgen of zoiets. Allemaal prachtexemplaren, dus ik was blij dit exemplaar van u te zien staan. Dat ik gemist had dat deze er ook was! Nou ja...

Het heet "De tijd van mijn leven."




En wat is ie prachtig! Ik las regelmatig een stukje voor aan Fleur gisteren, zo enthousiast was ik over uw manier van schrijven in dit boek. Waarop Fleur dan weer een beetje geïrriteerd aangaf dat ze 'm zelf ook nog wil lezen. Want zij is ook bekend met uw talent, en wil dit boek dus beslist blanco beginnen..

Ik ben vandaag dus grotendeels alleen. Maar een paar klusjes te doen en dus kon ik even doorstomen in het boek. En dat was geen straf. Want het boeide me van de eerste tot de laatste letter. Vooral het eindstuk was indrukwekkend:

"Zolang jij er bent, is je leven er ook. Dus terwijl je liefde, affectie en aandacht aan de mensen die je omringen geeft, moet je in dezelfde mate aan je leven geven, want dat is van jou, dat ben jij, en het staat altijd voor je te juichen, je aan te moedigen, zelfs als je het gevoel hebt dat je het niet kunt. Ik heb mijn leven een tijdje opgegeven, maar wat ik heb geleerd dat zelfs wanneer dat gebeurt, en vooral als dat gebeurt, het leven jou nooit opgeeft. Dat heeft dat van mij ook niet gedaan. En we zullen er voor elkaar zijn tot die laatste momenten, wanneer we elkaar aan zullen kijken en zullen zeggen: "Bedankt dat je tot het einde bent gebleven." En dat is de waarheid.

Ik ben jaloers op u. Je zal toch zomaar zo'n verhaal uit je mouw kunnen schudden en dan ook nog met zo'n prachtige dubbele boodschap. Ik vind het knap hoor! Dank u wel!!

Enneh, oh ja... Fleur, zal ik 'm morgen aan je vader mee geven?


10 opmerkingen:

  1. Ja, ze schrijft leuk en ze is pas 31, dus jij hoeft vast geen mevrouw tegen haar te zeggen. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In dit geval heeft het Mevr. zeggen meer met bewondering voor haar dan met haar leeftijd te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kunnen wij alleen maar van dromen om zo te kunnen schrijven. Ze, eh een paar van haar boeken dus, staan in mijn boekenkast maar deze tip ga ik weer onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kende deze schrijfster nog niet.
    Maar dankzij jou nu dus wel.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ken deze schrijfster (nog) niet maar
    ga beslist eens naar haar opzoek.
    Wat een gave als je zo mooi kunt schrijven.

    Fijne avond, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé maarre je kunt het haar ook echt opsturen toch? Lekker hé als je helemaal in een boek op gaat. Soms is het gewoon jammer als je bij de laatste blz. beland bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaa, heel goed plan! Ik heb Italiaans voor Beginners nu bijna uit, ook een prachtig mooi boek! Maar heb ook heel veel zin om dit boek te lezen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even voor de andere lezers: Italiaans voor beginners is een boek van Erica James, ook een favoriete schrijfster van ons.

      Verwijderen
  8. Hallo Trudy,
    Ik ken alleen de film: PS I love you. Prachtig verhaal vond ik dat, dus dit boek gaat op mijn lijstje hoor, eerder had ik nog nooit van haar gehoord...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O wat is dit een leuke manier van boekverslag, ik zet het boek direct op mijn lijsje " te lezen boeken".

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...