donderdag 21 februari 2013

Kappertje spelen.

Zit ik net wat inspiratie op te doen, ik heb nogal last van nietwetenwatteschrijven de laatste tijd, kom ik de blog Silliesullie tegen. Deze. Het gaat over haartjes knippen.

En toen kwam de schrijfstof vanzelf. Ik ben kapster, zoals jullie weten. Jarenlang gedaan, fulltime tot de kinderen kwamen. We kregen 2 meisjes en 1 jongen. Alle drie met prachtig haar. Ik grapte wel eens dat ik dat zo besteld had. Vooraan gestaan in de rij, ook wel gezegd. Maar het was natuurlijk gewoon geluk hebben.

Fleur had al prachtig lang haar toen ze nog heel jong was. Zo'n beetje meteen laten groeien en het was ook een heel pak. Lichtblond een beetje krullend haar. Mirte werd geboren en was donker. Verder had zij dezelfde bos haar als haar zusje.

Natuurlijk knipte ik hen zelf. En hun vader. En hun oma. En... nou ja, vul maar in. Je bent kapster of je bent het niet he... En overal stonden ze er met hun neus bovenop.

Oh wat was dat spannend. Ik heb in mijn loopbaan al heel wat verknipte ponny's voorbij zien komen. En soms nog erger. Ooit belde er een kennis 's ochtends vroeg op met de vraag of ik alstjeblieft even kon komen. Dochterlief had haar moeder de stuipen op het lijf gejaagd door haar wakker te maken met een rattenkopje. Letterlijk, het leek wel of die beesten eraan gevreten hadden. Oei. De oplossing was kort. Heel kort...

Dus ik waarschuwde de meisjes nadrukkelijk. Denk eraan hoor, als jij zelf je haar knipt, moet ik het heel kort knippen! En gelukkig maakte dat genoeg indruk. Ze lieten het wel! Natuurlijk speelden ze wel eens kappertje. Deze foto is daar getuige van:


Heel onschuldig, met alleen een borstel ;)

Mirte was daar een jaar of 3 en Fleur 4 1/2.

Ik knip mijn kinderen nog steeds alleen maar zelf. Niet dat ze niet naar een ander mogen hoor, dat moeten ze zelf weten. Maar ze willen niet. En ik? Ik vind dat alleen maar leuk, natuurlijk!

13 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk een moeder die kapster is en oog heeft wat leuk is .Ik moest altijd mee naar de heren kapper,en altijd huilend thuis komen met mijn bloempot model.Op mijn 13e moest mijn heel lange blonde haar er nog een keer af van mijn ouder pfff .Daarna heb ik gewoon geweigerd.Ik heb mijn kinderen al heel jong zelf laten beslissen hoe zij hun haar wilden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zelf moest ook wel eens naar de herenkapper. Mijn oom was kapper en dan ging dat zo. Goed kort en zo'n rechte ponny... leuk joh, maar niet heus...

      Verwijderen
    2. Ja erg he!! Ik vond het vreselijk!!

      Verwijderen
  2. ohhh :-) en wat een superleuke foto....smelt,smelt,smelt, die kleine doddige mollige kleutermeisjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof dat je dat zelf kan hé,lijkt me wel leuk een mama als kapster!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Makkelijk,is het wel.
    Want naar de kapper gaan is best voort duur.

    Leuke foto trouwens.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto! Handig een mama die kapster is en goedkoop ook...
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve foto,oh nou he haha sommige kinderen doen dat,wel erg,maar zou ook moeten lachen als je zoiets ziet,handig dat je kapper bent,fijne avond,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kapster in hart en nieren.
    Ik knipte vroeger wel mijn haar. Ik weet de schk nog, toen mijn moeder het ontdekte. Wat daarna gebeurde is helaas (of gelukkig?) niet blijven hangen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhhh wat een verhaal zeg. Ja het zal je maar overkomen joh!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke foto! En een moeder die kapster is, heerlijk toch?

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Trudy,
    Toen mijn meiden nog klein waren knipte ik hun haren ook altijd. Soms van heel lang naar behoorlijk kort. Eerst een vlecht erin en dan rigoureus de schaar er in...
    Wat een schattige foto van je meiden, zo leuk om die plaatjes van je kleintjes weer te kijken...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...