maandag 25 februari 2013

Hoe het Junior ging/gaat...

So... Junior´s stage zit erop! Hij heeft vanaf vandaag een weekje vakantie.

Was best een beetje spannend van tevoren, hoe het zou gaan met de stage. Tuurlijk vinden wij Jan in de familie een computergenie, maar of wij als familie daar nu zo´n goede leidraad voor zijn...

De enige bij ons in het gezin die voor mijn gevoel ook nog wat meer verstand van die dingen heeft is vader Jan. Maar ook die weet het vaak niet. En dan lijkt het al geweldig als Junior zegt: "Oh, kom maar even hier!" Hij rammelt even wat op verschillende toetsen en ja hoor, het probleem is opgelost!

Als ie het ook even niet weet raadpleegt ie Google. Hij vult in wat het probleem is en volgt de instructies. Hij zegt dan, als het probleem opgelost is dat ik dat ook had gekund. Gewoon een kwestie van de aanwijzingen volgen... Túúrlijk Junior...

Dus toen we op het stagebedrijf waren voor het kennismakingsgesprek vertelden we dat ie van het één en ander best verstand had. En dat ie het werken daar, achter de computers, geweldig zou vinden. En ja hoor, hij mocht het proberen!

Tussendoor vertelde mijn zus, die werkt bij dat bedrijf, dat de computers al klaar stonden voor Jan. En dat ie dus zó aan de slag kon. En toen sloeg bij mij de twijfel wel een beetje toe hoor...


Zo'n stapel, stelde ik me voor ;)


Ik vroeg aan Junior hoe ie dat nu vond, dat het werk al klaar stond. En hij antwoordde op de typische manier van hem met een stoïcijns gezicht: "Oh, goed hoor". Nou ja, dacht ik, we zien het ook wel. Hopelijk verwachten ze niet teveel en kunnen ze een beetje overweg met hem. Gelukkig is z'n tante in de buurt, en die heeft dan mijn mobiel nummer weer. Je kent dat misschien wel, moeder van een kind met PDD-NOS die meeleest, de bekende beren op de weg...

Nou, ik kan je vertellen, het ging prima! Jan voelde zich als een vis in het water daar. Na twee dagen gaf ie aan het gevoel te hebben dat ie er al twee weken zat en ondanks dat het werk wat ie moest doen niet zo super uitdagend vond zat ie er erg op zijn plek. De drie weken vlogen voorbij!

Vorige week vrijdag 's middags om een uur of half drie ging de telefoon. "Met Jan, kun je me halen, ik ben klaar", hoorde ik. En op de achtergrond het meelevende gejuich van z'n "collega's".

Toen ie thuis kwam vertelde hij dat hij van z'n begeleider een negen had gekregen voor de stage! En voor de moeite kreeg ie ook nog eens twee waardebonnen mee. Die zijn inmiddels al verzilverd voor een computerspel.

Toch heerlijk dat Junior ook dit weer goed volbracht? 't Is niet om op te scheppen dat ik dit allemaal vertel hoor. Meer als ode aan de mensen die hem daar wilden hebben voor de stage. En natuurlijk ook om te laten zien dat het met een kind met PDD-NOS ook soms super kan gaan!

Trouwens, vanochtend ging Jan voor een intakegesprek naar het ROC. Hij is daar zo goed als zeker aangenomen! Alleen de "warme overdracht"(mooi woord hè) moet nog plaats vinden. Da's iets wat altijd plaatsvindt als een kind van het VSO naar de vervolgopleiding gaat. Een gesprek waar de lerares van nu en ook de ambulant begeleider van het ROC bij zijn. Maar ik voorzie daarbij totaal geen problemen. Op naar een mooie toekomst!!!


21 opmerkingen:

  1. Wat super Trudy, pak van jullie hart, en bewijs ervoor dat jullie het goed doen, jullie allemaal, Jan junior inclusief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk. Proficiat met zo'n kanjer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is dus wel een felicitatie waard.
    Dus bij deze.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He trotse mama, dat mag je toch in koeieletters op je blog zetten en tegen iedereen vertellen! Wat fijn zeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig wat een kanjer!
    Hier een soortgelijk verhaal. Zoonlief hoopt in mei zijn VMBO diploma te halen op een VSO cluster 4 school. Hoewel het advies toch wel een speciale vorm van beroepsonderwijs is dit vanwege zijn klassiek autisme, wil hij naar het ROC. En dat valt niet uit zijn hoofd te praten! Daar wordt nog overleg over gepleegd maar het lijkt in ieder geval wat zijn leerprestaties betreft wel mogelijk te zijn. Hoe het e.e.a. uiteindelijk in de praktijk zal uitpakken (vooral al die extra prikkels) blijft natuurlijk spannend! Ook voor de papa en mama haha Je kent dat wel ... ;-)
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker ken ik dat! Gelukkig is het ROC waar Jan straks heen gaat erg klein (in verhouding met andere ROC's dan h`e... Dat vind ik wel een pre in dit geval.

      Verwijderen
  6. Allemaal mooie berichten, je was natuurlijk al trots op hem, maar nu nog meer. X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super!
    Dit heeft tie toch maar mooi even gedaan!
    Wat een heerlijk gevoel voor een moeder,hé?
    Mag je trots op zijn, want de begeleiding van 'onze' kinderen vraagt toch iets meer dan doorsnee:)
    En dat doe je super goed! (steek hem in je zak..:)
    Lieve groet,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schep jij maar lekker op over die bijzondere zoon van jou.
    Wat een heerlijk gevoel moet dat voor jou/jullie zijn dat ie t zo naar zijn zin had en zo een goed cijfer had. Misschien, heeeel misschien komt t ook omdat hij zo een geweldige moeder heeft die veel tijd in hem en de rest van t gezin steekt.knuffel van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk voor Jan, dat hij het zo goed naar zijn zin had en dat hij zijn werk goed gedaan heeft. Super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk! Je mag terecht trots zijn op je zoon (en ook op je dochters natuurlijk ;)
    Je hebt fantastische kinderen maar dat kan natuurlijk niet anders met zo'n fijne
    ouders!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat Junior zo gewaardeerd werd en een prachtig cijfer heeft behaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk dat het zo goed ging!

    Mijn Jan heeft 11 maart een toelatingsgesprek bij het ROC in Ede. De toelatingstoets zit er al op. Hopelijk gaat het net zo goed als bij jouw Jan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het! Heeft hij zich ook opgegeven voor de opleiding Mediavormgever interactief?

      Verwijderen
  13. Hoi Trudy,
    Wat heerlijk om te lezen dat jr. het zo goed heeft gedaan bij zijn stage en dat ze zo ontzettend tevreden over hem waren. Ik ben een echte digibeet hoor en schakel regelmatig mijn broer in als ik er niet uit kom... Daarom vind ik het zo knap als zo'n knul met zoveel plezier al die computer-problemen kan opknappen. Ik hoop dat hij het op het ROC net zo naar zijn zin zal hebben...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn voor Jan jr en ook voor jullie!
    Wij zitten ook al in zo.n blije roes vandaag....
    Oudste haalde vandaag zijn BE rijbewijs!!
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn positief nieuws. Geeft ook wel wat rust kan ik me voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helemaal super!! Wat zul je trots zijn. En met recht. Fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft gehad.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...