donderdag 4 april 2013

Bakken zonder vet!

Rare week dit. Zo zit je in het weekend, en zo halverwege de week... De tijd gaat een stuk sneller. Dat komt natuurlijk ook door het verzetten van de klok. Nu nog het lenteweer. Maar ik kijk reikhalzend uit naar zondag, dan draait de wind, en zijn we eindelijk van dat koude en schrale af!

Ik had dus al een paar dagen niet geblogd. Maar dat wil niet zeggen dat er hier thuis niets gebeurt hoor! Alles gaat weer vrolijk zijn gangetje. Met soms iets verassends tussendoor...

Onze frituurpan begaf het een weekje of wat geleden. Nou ja, het was er gelukkig maar één van de twee.

We bakken hier thuis op zaterdag altijd patat. Vaste prik. Wij zijn nogal van de tradities en ook zoonlief heeft daar, gezien hij autisme heeft niets tegen. Sterker nog, doe het eens anders en hij zegt met een glimlach op z´n gezicht dat wij toch weten dat autisten niet van veranderingen houden... heeft ie nu nooit last van als ik het ritme van vervelende klusjes eens verander ;))

Een weekje of 2 geleden zei ik nog tegen Jan dat die éne frituurpan het ook al wel heel erg lang vol hield. Wij gebruiken een pan voor de patatjes en ééntje voor de snacks erbij. Die van de snacks, daar had ik het over. En ja hoor, ik zeg zoiets en Jan komt die middag binnen dat het lampje met geen mogelijkheid meer aan gaat. Nu is dat gezien de leeftijd niet echt de schuld van de pan, die dingen gebeuren nu eenmaal.

De pannen staan bij ons in de schuur. de lucht die vrijkomt bij het gebruik van zulke pannen maakt dat je het wel laat zo'n pan in de keuken neer te zetten. Helemaal als je keuken geen deur bevat, en je tot 's avonds laat lekker in de stank blijft zitten. Nee, bedankt. Maar het lastige van in de schuur frituren is dat zo'n schuur nogal stoffig kan zijn. En rommelig, in ons geval. Dus de pan wordt aan de buitenkant vies en het is best een beetje gevaarlijk tussen Jan's troep te bakken. Dus laat ik Jan altijd dit klusje doen :o Ik dek dan de tafel, snij de uitjes en en...

Jan had het er op zijn werk eens over. En er waren een aantal collega's die een mooie oplossing hadden. Ja, de schuur opruimen, natuurlijk is dat ook handig, maar ach. De oplossing was eigenlijk dit:




De Philips Airfryer. Een pan die frites en snacks bakt zonder toevoeging van olie. En volgens de collega's ook nog een lekker resultaat geeft! Daar moesten we meer van weten!

We neusden wat rond op het grote web en kwamen tot de conclusie dat we maar in het diepe moesten springen. Ook omdat het apparaat met een behoorlijke korting bij de Philips bedrijfswinkel, waar Jan ook mag kopen (het bedrijf waar ie werkt was vroeger van Philips) te koop is momenteel. Voor 119 euro's hadden we hem in bezit. Best nog een hoop geld voor een frituurpan, maar er hoeft geen vet voor gekocht te worden en hij stinkt stukken minder en...

Nou, het ding kwam en gisterenavond gooide Jan er aardappelpartjes in. Timer aan en in een minuut of 20 bakken en ja hoor! Heerlijk knapperige aardappeltjes! Wij zijn bijna overtuigd!

Natuurlijk gaan we zaterdag weer voor de patat. Maar ook kippenvleugeltjes zouden er lekker uit komen en en... nou weet je wat? Wordt vervolgd!!

(Enneh... nee, we hebben écht geen aandelen bij de Philips... ).

15 opmerkingen:

  1. IK heb me altijd al afgevraagd of de patat er echt lekker in wordt. Dus ik kijk uit naar je vervolgverhaal. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook reuze benieuwd. Best duur eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben best wel benieuwd naar de frietjes (zoals wij het hier zeggen). Hou ons op de hoogte hé...

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik vond het zo duur... 'k Vroeg me ook af of de patat lekker zou zijn, dus ik ben benieuwd naar het vervolg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoor het wel als de testfase over is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hadden een Tefal Actfry, en daar was ik heel tevreden over alleen is dat ding al vrij snel (net buiten de garantie natuurlijk) gehemeld ....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou het klinkt veelbelovend. Ik ben wel benieuwd of het zo goed blijft bevallen. Groet, Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist niet,dat deze frituurpannen bestonden.
    Wat een uitvinding.
    Want het scheelt een hoop stank en gedoe.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Trudy,
    En de pan ziet er nog mooi uit ook... Ja, toen mijn dochters nog thuis woonden was het ook op de zaterdagavond altijd vaste prik; patatjes met iets erbij... Nu al jaren niet meer zelf gebakken. Heel af en toe 'halen' we een patatje, blijft toch wel lekker op z'n tijd...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben benieuwd naar het vervolg! Wij bakten in de zomer altijd buiten zelfgemaakte patatjes. Heerlijk!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt goed, hier is op vrijdag altijd patatavond, maar ehh de snacks? komen die er ook goed uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bitterballen niet, maar dingen als een frikandel of een carrero wel weer. Ligt er dus een beetje aan... voor ons is het ook nog uitproberen.

      Verwijderen
  12. wij hebben 'm wel eens geleend van m'n broer. Patat is wel lekker, maar je mist het vet, en dat is voor de autistjes in ons gezin best wel lastig :) wat ik ook erg lekker vond: shoarma, wordt heerlijk gaar. We hebben na de proefperiode maar weer een gewone frituurpan gekocht, voor de echte patat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goh zeg, dat klinkt echt geweldig! En de prijs gaat nog.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...