dinsdag 9 april 2013

Birds...

We hebben plenty vogels in de tuin. Tjsa, wat wil je ook... een beukenhaag erom heen, da's al ideaal voor mussen. Ik blijf het een leuk gezicht vinden, dat, als ik hier uit het raam in de voorkamer kijk, ik zomaar een heleboel mussehoofdjes uit de heg zie komen. En da's dan nog niet het enige soort...


Plaatje van www.

Ook zitten hier veel merels. Lekker een hapje meepikken van het brood, dat ik nog dagelijks op de put leg, en natuurlijk gaan ze voor de pindakaas in het houdertje dat Jan daar eens speciaal voor maakte. 1 Pot per week gaat erdoor. Ik was eigenlijk al van plan te stoppen als de pot leeg was, vorige week, maar het is nog zo koud  's nachts! "Nog eentje dan", dacht ik begin deze week. En die is ook alweer half leeg. Ze vechten er soms gewoon om!

Reden genoeg dus om het hier een goed plekje te vinden in de tuin, als je vogel bent. En vanwege de vele heggen om het huis ook een prima plek om een nest te bouwen. Nou, dat gebeurt dan ook!

We hebben een schuur naast het huis staan. En de oplettende kijker op dit blog is vast wel eens opgevallen dat dat nou niet bepaald een schuur is die de schoonheidsprijs verdient. Maar ach, hij doet het nog, dus... Alleen... de laatste dagen wordt de schuur langzamerhand afgebroken! En ik zie dus regelmatig een merel met een stukje hout in de snavel wegvliegen! Oei oei...

Nou was ik vorige week in het achterhuis met de was aan het ophangen, en toen verbeelde ik me toch dat de vogels ook al aan de muur van het huis begonnen waren zeg! Een gerammel daar buiten, en als ik de deur open deed vloog er een weg! "Het moet toch niet gekker worden", dacht ik nog. "Het lijkt wel een horrorfilm, waarin de vogels de schuur en het huis van ons overnemen!"

Vanmorgen was het lekker weer. En als ik dan zo in huis bezig ben kan ik het niet laten de deur open te zetten en de verwarming laag. Heeft stiekem ook wel te maken met van die warmtevlagen (ahum) maar goed...

Het was alweer zo'n lawaai, daar buiten aan de muur. Ik doe de deur open, en kijk naar boven en zie tot mijn stomme verbazing een vogel uit de buis van de afvoer van de afzuigkap komen! Ja, dat klopt, daar hoort een klepje op, maar 2 jaar geleden is de buitenmuur opnieuw gestuukt en toen is dat klepje er af gehaald en tsja... dat moest nog ff....

Vogel was een nest aan het bouwen in de buis! Aggos, dat vond ik zielig. Met regelmatig de afzuigkap aan kan het toch echt niet een geschikt plekje zijn... Ik vroeg Jan om er eens naar te kijken. Hoe eerder hoe beter, nu had vogel nog tijd een andere plek te zoeken. Jan haalde de trap erbij, en met een veeg met zijn hand door de buis kwam er veel hout, bladeren en ook zelfs een stukje dakpan uit de buis zetten!

Nou, om een lang verhaal kort te maken (niet dat dat nog kan, maar goed) er zit een klepje op de afvoer nu. Ik hoop nu maar dat vogel het mij niet kwalijk neemt... Ik strooi morgen wel wat extra brood...

8 opmerkingen:

  1. Nee, dat lijkt me geen handige plaats voor een nest. Maar wel leuk dat zo'n dier het probeert. Wij hebben hier wel veel vogeltjes (want ik voer ze ook), maar niet echt plekjes om nesten te bouwen. Zomers zie ik ze dus veel minder dan in de winter. Maar gelukkig hebben we dan de zwaluwen uit de buurboerschuur nog en de watervogels in de sloot... Die pindakaas vind ik een goed idee, dat ga ik onthouden voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk blogje Trudy :-)
    Hier ook veel hagen, struiken en bomen en dus ook veel vogels. We hebben zelfs een (mannetjes) fazant, en ik hoop voor hem dat er ook ergens een vrouwtje rondloopt. Weliswaar niet direct in de tuin maar in de (huis)wei erachter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verhaal,Trudy.
    Vogeltjes verzinnen soms de vreemdste plekje.
    Ik heb eens pimpelmeesjes gehad,in een voeg van de muur bij het raam van de computerkamer,daar was een holte en daar kropen ze in.
    Er zijn toen zowaar jonkies in geboren en toen uitgevlogen.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch mooi hè, die vogeltjes. Inderdaad kunnen ze soms op de gekste plekken hun nest bouwen. Ooit had een kwikstaartenpaar een nest gebouwd in de maaier... hebben we het nest zolang Farmer aan het maaien was in de broedmachine gedaan en daarna weer terug. Kwikstaart wel wat zenuwachtig, maar helemaal goed gekomen, want later vlogen de jonkies uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge wat een verhaal zeg! En zo dichtbij (in) huis nog wel! Ook wel een beetje brutaal van ze om zo dichtbij te komen ! Haha
    Maar je hebt maar mooi een klepje op je afvoer !

    Wat leuk dat je plekje hebt op de lentefair met je spulletjes! Veel plezier al vast voor zondag!
    Wij hebben andere bezigheden zondag maar hopen ook zeker op mooi weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien is er geen plaatsje meer vrij in de beukenhaag en proberen ze andere plekjes. in de afvoer van de afzuigkap.... dat heb ik nog nooit gehoord. eigenlijk best grappig! gelukkig nog tijd zat om een nieuw nest te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk rijk gevoel al die vogels in je tuin. En dan ook nog nestjes bouwen. Mooi lente-verhaal

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...