vrijdag 5 april 2013

Wassen of stomen?

Onze dochters wonen, zoals de regelmatige lezers allang weten natuurlijk, niet meer thuis. Ze zijn op kamers gegaan. Maar als je nu denkt dat dat betekent dat ze beiden wekelijks met een volle tas was thuis komen, nee hoor. Gelukkig hebben ze allebei de beschikking tot een wasmachine, en daar maken ze dan ook dankbaar gebruik van. Maar soms, heel soms...

Komt Fleur nog eens thuis met een mini plastic tasje met wat fijne of afwijkend kleurende was. Om nu voor 1 dingetje de wasmachine apart te laten draaien, nee. Daar is ze niet zo van. Zou je denken dat ze zo'n wasje met de hand zou kunnen doen, nou nee. Daarvoor lijken de dames teveel op hun moeder. Voor wassen gebruik je een machine, is zo mijn overtuiging. 


Niet zo dus...


Maar vorige week had Fleur een blazer aan. Tijdens het eten viel het een beetje op dat het ding onder de vlekken zat. Hoe langer je keek, hoe meer er tevoorschijn kwamen. Het waren, zo bleek na enig speurwerk, vlekken van het deeg. Van de taart die ze vrijdagmiddag maakte met haar oppaskindjes. Oeps, toch beter om de volgende keer het jasje uit te doen in de keuken...

Ook Mirte had nog 3 voorjaarsblazers op haar kamer hangen. Met vlekken. Doordat ze op een feest b.v. haar jasje uit had gedaan, en het ding op de grond terecht was gekomen. En dan waren daar mensen overheen gelopen. Daar krijg je pas echt vlekken van... en nu was het ding nét gestoomd. En dat kost toch wel een klein vermogen, in de ogen van een studente.

Mijn vriendin heeft een dochter van 21. Die ook vaak jasjes draagt. En het ook heel gezellig vindt om uit te gaan. Vriendin vertrouwde me laatst toe dat zij de jasjes gewoon lekker in de machine gooit. Ik liet me al snel overtuigen (kwam best goed uit :o) en zo kwam het dat ik deze week vier jasjes door de machine liet gaan.

Fijne was programma aan. Fijnwasmiddel erbij. Vlekken even voorbehandeld met Marseillezeep en op 40 en 800 toeren centrifugeren in de machine. En wat denk je? 

Brandschoon en nadat ik vanochtend voorzichtig de boel opgeperst heb met ouderwetsch een zakdoekje ertussen weer helemaal als nieuw! Ik ben blij! En ik denk toch zomaar dat Fleur en Mirte dit ook een prima oplossing vinden! 


14 opmerkingen:

  1. Ik doe ook alles in de wasmachine. Ik heb een handwasprogramma en een koudwasprogramma voor dat soort jasjes en de toeren kan je ook instellen, dus wat dat betreft is de enige die de stomerij nodig heeft mijn man met zijn pakken :)

    Scheelt enorm, want inderdaad je hoeft maar even iets te doen zonder nadenken en het is weer vies.

    Fijn weekend, groetjes Puck

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gooi ze ook in de waSmachine op 30 graden en alleen het strijken is dan nog vervelend! Dus toch lekker voor je meiden dat jij de stap durfde te zetten. hihi. fijn weekend. Groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog een thuiswasser :)

    Ook mijn dochter is blij met de uitgespaarde stoomkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn voor de meiden hoor!
    En ja ik gooi ook alles in de wasmachine! Als ik twijfel doe ik het op 30 gr wolwasprogramma. Gaat altijd wel goed eigenlijk! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gooi zelfs de colberts van het werk van mijn man (machinist) in de wasmachine, heb een speciaal wasprogramma voor de colberts en aanverwante zaken op die machine zitten, scheelt heel wat stomerij kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ideaal zo'n moeder die de 'lastige dingen' voor je wast :-)
    Hier iemand die zelfs na 8 jaar huwelijk haar moeder nog wel eens lief aankijkt bij ingewikkelde zaken als jasjes e.d. *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik durf ook heel veel in de wasmachine te droppen....en meestal ook met goed
    resultaat....wat zullen je dochters blij zijn met hun frisgewassen jasjes!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat vind ik zeker een prima oplossing, super fijn! Dankjewel! :D Enne, mam, ik kom vanavond gewoon na het oppassen thuis hoor, dus dan ben ik er tegen kwart voor 7 ofzo? Ik bel wel als ik het precies weet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was zowat alles in de machine, hoogst zelden gaat iets naar de stomerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is toch maar mooi gelukt,Trudy.

    Ik wens je een fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Trudy,
    Ja, ik doe ook alles in de wasmachine hoor, maar een blazer heb ik nog nooit gedurfd. Ik ga het toch maar eens voorzichtig proberen nu...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O ja hoor, zelfs alle jasjes van de H&M, die kwalitatief misschien wat minder zijn, blijven super mooi in de wasmachine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, ja leuk is dat hé. Soms denk ik echt dat ik vlekken er niet meer uit krijg en ben reuze verrast dat het me is gelukt!

    Fijn weekend!
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe ook de jasjes van mijn man in de wasmachine :)

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...