woensdag 30 maart 2011

Tweedehands woensdag

Ik las vanochtend het idee van "spaarcentje" om van de woensdag de tweedehands woensdag te maken. Leuk, ik doe mee, dacht ik spontaan. 'k hoop dat ze het goed vind..... Dingen genoeg hier in huis die daarvoor in aanmerking komen, dus...

Het is eigenlijk meer een erfstukje, mijn tweedehands ding van vandaag. Het zakhorloge dat bij mijn man al vanaf 1877 in de familie is. Vanaf toen is het de bedoeling dat elke oudste Jan hem in bezit heeft.



Erop staan de geboorte- en overlijdensdata van de Jannen.('k Kreeg ze niet zo goed in beeld, maar 't is echt zo.).




Helaas is Jan's vader, ook Jan dus overleden 6 weken voor onze Jan Jr. geboren werd. Dus hij heeft hem nooit gekend. Tot op de dag van vandaag vinden wij dat nog heel jammer.

Jan Junior is heel trots op z'n naam. Hij vindt het superstoer dezelfde naam als z'n vader, opa, overgrootvader en betovergrootvader te dragen. Pfff, tóch wel een opluchting, voor hetzelfde geld vond ie het helemaal niets, zo'n oerhollandse naam. Hij krijgt er ook altijd leuke reacties op, zoals: "oh lekker simpel, goed plan!". Vooral toen ie nog heel klein was .

In onze kamer hangt een foto:



De peuter die erop staat is mijn man. En natuurlijk z'n vader en z'n opa. Prachtig tijdsbeeld, tóch?

8 opmerkingen:

  1. Oh, wat speciaal! Dat moet je inderdaad koesteren...

    Lieve groetjes,
    Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat 'n dierbare bezit en herinnering.
    Fijne dag, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad heel bijzonder en wat een mooie traditie!

    Ik wou dat ik zoiets had gekregen van een overgrootmoeder ofzo, iets dat elke generatie doorgegeven wordt.
    Ik heb wel een zilveren ringetje dat ik als 8-jarige ofzo heb gehad van mijn opa en oma. Mijn nichtje heeft dezelfde, ze hadden de ringetjes voor de 2 kleindochters meegenomen. Het ringetje is verbuigbaar en ik draag hem nog steeds. Misschien dat ik die aan latere generaties kan doorgeven.

    Ik heb ook een foto van mijn overgrootopa en ik heb veel van zijn trekken geérfd, en ik heb ook nog eens de vrouwelijke variant van zijn voornaam. Dat vind ik dan weer erg leuk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geërfd, bedoel ik, verkeerde trema! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ontzettend mooie en dierbare foto, maar ook het horloge, hij heeft zoveel Jannen overleefd.

    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, die foto. En het horloge. Vooral met de herinneringen die erbij horen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...