woensdag 21 september 2011

Appel-vlierbessenjam en een verrassing!

De appels zitten hier nog steeds aan de boom. Niet dat ze niet rijp zijn om te plukken hoor, maar het komt er nog niet van. Meestal als ik van plan ben iets te maken met m'n oogst, pluk ik ze op dat moment. Moet ik er wel bij vermelden dat de mooiste exemplaren heel hoog zitten.... Gelukkig hebben we een lange stok met zo'n pluknetje. Werkt perfect!

Gisterenmiddag zijn we met Tukker even wezen lopen. Gewoon een gezellig weggetje tussen de boerderijen door. In een dorpje een eindje verderop. En het was niet voor niets dat we daar gingen. Ik had laatst al gezien dat daar volop vlierbessen langs de route groeiden, ze waren alleen een aantal weken geleden nog niet rijp.

Gisteren wel. En met een plastic zak vol reden we weer naar huis.  Vandaag een paar kilo appels erbij geplukt en nu staan er 8 potjes appel-vlierbessenjam op het aanrecht:


Hier zie je er drie van..

En zo ziet het er van dichtbij uit..


Gemaakt met halfzoete geleisuiker. Heerlijk! En dat weet ik omdat we net door de vorige voorraad heen waren. Een maandje geleden had ik namelijk wel geluk met rijpe vlierbessen, 't is ook maar net waar ze groeien..

't Was een dagje keuken vandaag hier. Ik vind het ook leuk wat meer aandacht aan het eten te besteden en voor je het weet sta je dan zo een paar uurtjes tussen de potten en pannen. Niet dat ik daar een hekel aan heb, integendeel. Geeft altijd een voldaan gevoel, vooral als het eten er dan ook nog met smaak in gaat..

En de post, die maakte m'n dag helemaal goed. Ik kreeg zo'n leuk geurzakje van Trudie, van het blog Truutske:







Als bedankje voor de ketting en de oorbellen die ze won bij m'n laatste give-away. Lief he.... nu is het weer mijn beurt te bedanken...... Dankjewel Trudie! Heel erg leuk!!

13 opmerkingen:

  1. Het zal in jouw keuken wel weer heerlijk geroken hebben, Trudy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Trudy,
    Wat ziet dat er lekker uit joh, ik heb nog appels liggen voor appel-rozijnen-kaneel-jam, maar ik moet het nog maken hoor... Heerlijk hè eigengemaakte jam. Veel lekkerder dan die uit de winkel. Ik gebruik ook altijd halfzoete geleisuiker. Gaat perfect.
    Ik wens je een heel fijne dag,
    groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit zeg. Heerlijk vlierbessen, daar maakten we thuis ook altijd van alles van. Mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vlierbessen jam....vlierbessen wijn...vlierbessen likeur...allemaal zooooo lekker.
    Ik hou het voorlopig maar bij de appels en peren.
    Geurzakje.....graag gedaan hoor.
    Liefs en fijne dag, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk he zo'n midagje productief bezig zijn. Gezellig en nog goed voor je portomonee ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk voldaan gevoel krijg je van zo´n dag. Als je de tijd hebt is kokkerellen gewoon leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik ben aan 't stoeien met appels...
    Maar een keukenprinses met de gewone pot ben ik niet, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik voel me weer zo'n stads trutje....heb nog nooit jam gemaakt en zou het ook niet aandurven denk ik. Jouw potjes jam lijken wel stukjes herfst, zo mooi.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk zelfgemaakte jam!En een prachtig kaartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammie,wat zal die jam lekker smaken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmmm wat zal dat lekker smaken zeg!
    Hartelijke groeten,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij het lezen alleen al krijg ik de kriebels om de jampan op het vuur te zetten en aan de slag te gaan. Dat "dreutelen" in de keuken, echt fantastisch om te doen. Zeker als het resultaat er dan zo mooi bij staat.
    Geniet er maar lekker van, en ook (of vooral) van de aanblik van de kelderkast.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...