zondag 4 september 2011

Eye-opener...

Eergisteren was Fleur bezig met het maken van een opdracht voor haar studie. Het kwam erop neer dat ze een vragenlijst moest invullen waarin ze aangaf hoe ze tegen zichzelf aan kijkt. Met waardes van 1 tot 5. Je kent dat wel, zulke testjes kom je ook wel eens in een damesblad tegen.

Nu was de bedoeling dat ze deze lijst ook naar een paar vriendinnen op moest sturen. Zo gezegd zo gedaan. En die stuurden ze dan ingevuld terug. Met hoe zij tegen Fleur aan keken. Het grappige is dan dat er soms heel afwijkende antwoorden in staan. Dus de conclusie kan dan zijn dat de anderen heel verschillend tegen je aan kijken. Dat was best een eye opener....

plaatje van www.
We hadden het er laatst ook al over. Er is een programma van Hanneke Groenteman waarin 3 verschillende kunstenaars een portret maken van een bekende Nederlander. En hoe verrassend is het dan te zien dat deze totaal afwijken. Natuurlijk ook door de stijl van zo'n kunstenaar, maar ook door de manier van kijken ( naar de buitenkant in dit geval) naar iemand.

Dacht je toch net dat je daar misschien invloed op had. Je een image aanmeten en daar de buitenwereld mee tegemoet treden. Nou niet dus. Misschien zijn er wel mensen die zich beïnvloed laten worden door zoiets maar ik denk dat het gros hier wel door heen kan kijken. Hoop ik althans.

Want voor mij is iemand vooral interessant zonder die poespas. Lekker aantrekken wat je zelf leuk vind en je vooral niet als "meer" voor doen. En eerlijk zijn in wat je vind en denkt. Want de mooiste mensen in mijn omgeving zijn toch diegenen die naturel zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wij hebben hier thuis Dolfijntjes, van die kaartjes waar je er een van kan trekken als je dat leuk vind. Vorige week trok ik: "Ontdoe je van je masker, zodat iedereen je mooie gezicht kan zien". Hoe waar is dat.... en hoe nodig ook. "Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen", is er ook zo een. En die anderen, die denken en kijken toch op hun eigen manier! Gelukkig wel....

16 opmerkingen:

  1. Vaak wordt er tegen mijn man gezegd dat hij een lieve, zorgzame vrouw heeft. Dat wordt dan door hem met een lach ontkend. En dat is een beetje waar, want soms kan ik best kattig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 30 dec. 1987...deze datum staat er boven het gedichtje dat ik in mijn bundeltje heb geschreven en dat ik me herinnerde Trudy toen
    ik jouw verhaal over je dochter las.
    ---
    Soms denk ik dat ik weet wie ik ben
    dat ik mijn gezicht toch 'n beetje ken
    maar als ik dan hoor hoe 'n ander mij ziet
    verbaas ik me, het zijn dezelfde gezichten niet.

    Fijne week, liefs, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Lekker aantrekken wat je zelf leuk vind en je vooral niet als "meer" voor doen."
    Dat is mij op het lijf geschreven! Zo heerlijk, sinds ik wat ouder ben maakt het mij niet uit wat een ander denkt over hoe ik me kleed of gedraag. Zo heeft ouder worden toch een groot voordeel :)
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi logje.

    Je denkt vaak anders over jezelf dan mensen om je heen. Soms is het heel verrassend te horen hoe ze over je denken. En dat bedoel ik positief.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat denken anderen van me? Tja, geen idee. Vroeger was ik daar erg veel mee bezig, nu steeds minder, gelukkig! Heeft waarschijnlijk met leeftijd te maken!
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig zo'n vragenlijst over jezelf invullen.Eindelijk maak ik me niet constant druk over wat mensen van me denken .De beste manier om mezelf te blijven
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat zijn mooie dingetjes om over na te denken!
    Ook nog bedankt voor je berichtje op mijn blog, ik wist helemaal niet dat Lien een linkje had geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar heb je echt helemaal gelijk in. Maar soms is het moeilijk jezelf te zijn, omdat de ander dat masker op heeft ...
    Maar iemand moet die eerste stap zetten!

    Lieve groet,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven en helemaal waar.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je schrijft niet of de verschillen positief of negatief waren. Ik hoop voor je dochter het eerste. Het lijkt me niet leuk als jij jezelf als heel hartelijk en open zou zien en de omgeving je een egoïst zou vinden.
    Zeker met het werk wat ze wil doen, is het fijn om te weten hoe je op anderen overkomt. Maar misschien is het voor iedereen wel eens nuttig om te zien hoe mensen die je goed kennen over je denken. Het zal vast leerzaam zijn.
    Ik heb voor mijn loopbaantraject ook lijsten door anderen in moeten laten vullen. Ook hier verschillen, maar toch minder groot dan ik gedacht had.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @stuiterbolletje.... positief hoor. Gelukkig wel. En inderdaad, je hebt gelijk. Het is denk ik voor iedereen goed. Ik ben wel eens benieuwd hoe dat met mij zou zijn. Maar het is vaak ook best confronterend. Een vriendin van Fleur schreef ook dat ze hoopte niet beledigend te zijn. Terwijl Fleur juist blij met de uitslag was!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi onderwerp..het schijnt ook zo te zijn dat wij onszelf anders zien in de spiegel dan anderen. Denk je m'n haar zit leuk zo, ziet een ander het heel anders.

    Mooi dat Fleur dit mocht doen voor school, waardevol ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik verbaasd me soms als ik sommige mensen over zichzelf hoor praten, hoe ze zichzelf zien. EEn vriendin vindt zichzelf heel rustig meer op de achtergrond terwijl dat ABSOLUUT niet waar is. Ze is wel heel lief en gezellig maar altijd wel heel duidelijk aanwezig zodra ze binnenkomt.fijne week en liefs. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja het is helemaal waar! We laten ons door van alles en nog wat beinvloeden. Je komt er pas achter hoe iemand is als je er mee in echt gesprek komt. En ikzelf bijvoorbeeld. Als ik mezelf wel eens zie lopen in de etalageruit dan ben ik veel minder dik dan hoe ik mezelf denk. Gek is dat he. En ook zo grappig, laatst kreeg ik een compliment over mijn haar. Ik vond het onvoorstelbaar want het is samen met mijn armen zo ongeveer het minst mooie van wat ik van mezelf vindt.
    Hmmm ik ga er nog eens over nadenken.
    Fijne dag en bedankt voor al je trouwe bezoekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk onderzoekje voor je dochter. Zo krijg je informatie hoe je over komt op anderen. En soms is dat inderdaad heel anders dan je denkt.

    Ik vraag me dat ook wel eens af bij bloggers: je krijgt toch een bepaald beeld bij mensen, en of dat dan klopt met 'real life'!

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt! Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, maar je hebt wel helemaal gelijk en het is ook wat ik probeer te doen. Mezelf te zijn. Daarbij ben ik nieuwsgierig maar ook bang voor wat anderen van me zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...