woensdag 5 januari 2011

De broodbakmachine.

Járen geleden kreeg ik één. Voor moederdag. Ik had hem gevraagd nadat ik enthousiast was gemaakt door een toenmalige vriendin. Het leek me heerlijk, de geur van versgebakken brood in huis. En je kunt je er ook zo fijn creatief op uitleven.

Onze broodbakmachine. Hij is inmiddels zo goed als versleten. Allang bak ik het brood er niet meer in af. Dat kan nog wel maar ik ben erachter gekomen dat als je hem alleen gebruikt om in te kneden en rijzen dat je dan nog zelf in de hand hebt in welke vorm je het brood afbakt. En dat is leuk. Als bloembrood, gevlochten, in een (bij de Action gekochte) gewone broodbakvorm of hoe dan ook.

Gisteren aten we een pizza. Een half pak broodbakmix volstaat. Wat pompoenpitten erdoor voor de lekkere bite. Even uitrollen, op de crispy-plaat en dan beleggen. In dit geval met eerst een laagje ketjup, en daar overheen tomaatjes, salami en prei. Afgedekt met geraspte kaas. Op 180 de oven in, ongeveer 25 minuten en klaar. Heerlijk.


Deze foto is niet helemaal scherp. Ik moest nog even wennen aan de camera. (Zie blog gisteren).Maar je krijgt er in ieder geval een idee van hoe de pizza eruit zag.

 Vandaag staan er twee pannen soep klaar. Eén met tomatensoep en de ander met een rest erwtensoep, al eerder gemaakt, en vanochtend uit de vriezer opgediept. Dat vraagt om een lekker broodje erbij. En erwtensoep vraagt om spek. Dus spekbrood. Stukje spek in stukjes gesneden, uitgebakken en vanmiddag even het deeg kneden in de broodbakker. Dan de spekjes erdoor, nog even (ong. 30 min. ) laten rijzen in de oven en dan afbakken op 160, 35 minuten (onze oven gaat wat harder dan andere).

Ik ben benieuwd of dit brood goed gaat. Zo ja, dan volgt vanavond de foto nog....

2 opmerkingen:

  1. als je met de hand kneed, zie m'n blogje , heb je nog meer mogelijkheden, ik kneed in m;n aanrechtspoelbak, lekker makkelijk, tip, brood met pesto erdoor gekneed en dan bakken , mmmmhhhh, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga het proberen, Marion, je hoort nog of het in de smaak viel!

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...