donderdag 13 januari 2011

Ovenschotel.

Het is nat en guur buiten. Dochter twee komt net kletsnat thuis. Tijd voor een lekkere ovenschotel vanavond. Zo maak ik die:

Dit heb ik nodig:
Een potje Aardappel anders kruiden-knoflook.
Aardappelen.
3 tomaten.
1 preitje.
1 winterwortel.
Stukje buikspek.
Wat pompoenpitten.

Zo ga ik te werk: Eerst schil ik de aardappelen en kook ik ze 10 minuten voor. In die tijd snijd ik de tomaten in flinke plakken, de prei in schijfjes (die blancheer ik) en de wortel in plakjes.

Dan komt m'n ovenschaal in beeld. Deze heb ik afgelopen zomervakantie gekocht in Domme in Frankrijk. Het is de grootste van een set van vier en sinds ik ze gekocht heb heb ik ze ook vaak in gebruik.

Dan begint het "stapelen", de aardappelen, tomaten, prei en wortels gaan dakpansgewijs in de schotel en het geheel wordt afgedekt met de inhoud van het potje. Als laatste gaat de buikspek er in stukjes op en strooi ik er nog wat pompoenpitten overheen. Dit alles gaat ongeveer 40 minuten op 200 graden in de oven. Het gerecht word vergezeld van een gehaktbal.

Als het goed is komt ie er dan ongeveer zo uit:




Het leukst van een ovenschotel vind ik altijd dat het 'savonds lekker relaxed is. Je hebt net het gevoel alsof er al voor je gekookt is, en zo kom je nog eens aan andere dingen toe. Zoals bijvoorbeeld dat mooie boek wat je nog had liggen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...