maandag 31 januari 2011

Indische kip.

Zondag 30 januari. Vandaag komen mijn nicht, man en jongens op bezoek. De Daltons noemen ze zichzelf. Dit omdat ze veel herkennen in de gelijknamige t.v. serie. `k Snap dat wel...

Ze komen nog voor de verjaardag van Jan. 19 oktober was hij jarig. `t Duurde misschien wel even maar wat maakt het uit. We vonden het een leuk idee om te gaan wandelen met de hond. Dus eerst een "bakkie doen "met gebak natuurlijk en dan op naar het bos. Het was prachtig om de verbazing van Tukker te zien over de hoeveelheid mensen die met hem mee gingen. Hij genoot..

Het leek me een leuk idee gezellig samen te eten. Maar met een groep van 10 moet dat niet te ingewikkeld worden. Lekker patatjes, een salade en ...Indische kip!

Het recept van deze kip is wat je noemt echt een familierecept. Jaren geleden gingen mijn ouders, zus en ik altijd kamperen. Mijn oom had een caravan, en waar die dat jaar werd neergezet, daar ging de hele familie op vakantie. Dat jaar was dat in Sevenum, Limburg.

Op een dag rook het wel heel erg lekker in de buurt van de caravan. Na enig "buurtonderzoek" kwamen we erachter uit welke caravan dat kwam. De meneer die verantwoordelijk was voor dat lekkere geurtje vond het niet erg om ons daar wat meer over te vertellen. Hij bleek kok van zijn beroep en was dan ook graag bereid ons te laten proeven en het geheim van het recept te onthullen. Hier komt ie:

Neem kipdrumsticks. Even zouten en peperen, en dan lekker aanbraden. Als ze bruin genoeg zijn even afblussen met warm water. En dan komt de rest. Dit gaat er allemaal bij in:




Een scheut kejap manis, lekker wat curry erbij, en dan de kruiden: Knoflookpoeder, rozemarijn, tijm, koenjit, laos en djintan.




 Laat dit op een klein pitje, het liefst met een plaatje eronder ongeveer 2 uur stoven, totdat de kip van het bot begint los te laten.




 En dan : eet smakelijk!





Een variant is nog met riblappen in kleine stukjes, de saus iets aandikken en dan met rijst eten. Ook lekker!
Het ging er hier gisteren in ieder geval prima in! De pan was zo goed als leeg!

7 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit Trudy! Ga ik zeker eens proberen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé toevallig......Trudy
    ik was gisteren ook in de weer met kippendijen;-)

    Gezellig zo met z'n alle aan tafel smikkelen en kluiven.


    Een variant op jou recept,rendang, maak ik ook wel vaker, en smaakt een dag later nog beter omdat dan alle smaken goed in het vlees getrokken zijn.

    De lekkerste droge rendang at ik op Sumatra met nasi putih.
    Het gerecht komt meestal op tafel bij speciale gelegenheden.

    Fijne dag en lieve groet!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ger,

    Ik heb dit gerecht inderdaad ook al een dag van te voren gemaakt om dezelfde reden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm.... ziet er lekker uit.

    Dat gaat er hier wel in.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me erg lekker!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij eten op vrijdag meestal iets oosters, as vrijdag zal dat dus dit worden!! ja, dat gaat wel in de smaak vallen hier denk ik! Dank je!! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moos is iets heel gewoons, moos is boerenkool, wie is er niet mee groot geworden, bedankt voor je reactie.
    Claudia.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...