donderdag 27 oktober 2011

Gezellig saampjes..

Veel ouders zullen het wel herkennen. Met meerdere kinderen is het soms lastig allemaal dezelfde portie aandacht te geven. Voor het ene kind is het een natuurlijk iets, er even gezellig bij komen zitten en vertellen wat je allemaal meemaakte die dag.Bij een ander moet je zelf de vraag stellen hoe het was op school. Dan komen de woorden ook wel los hoor, maar je moet er wat voor doen. En een ander weer, ach die lijkt niet zoveel nodig te hebben.

Geef hem ( want dat is deze in dit geval..) een computer en een kamer, wat vrienden aan de "andere kant" en ze hebben dikke pret. Soms kun je beneden horen dat ie het helemaal leuk vindt. Wat is er dan makkelijker dan het lekker te laten voor wat het is. Op tijd een hapje en een drankje voorzetten en klaar toch?


plaatje van www.


Nou nee, dat voelt helemaal niet goed bij deze moeder. Weet ik wel, hij heeft het naar z'n zin en daar gaat het om, ik vind het toch ook nog wel fijn te horen hoe hij het nu beleeft, dat wereldje om hem heen. En de laatste weken gaat dat gelukkig allemaal wat makkelijker.

Had ik eerder mopperus als ik 'm voorbereide op wat er komen ging buitenshuis, nu valt dat heel erg mee. Tot grote verbazing van ons soms. Hoe dat zit? Jan gebruikt sinds een jaar Risperdal. En daar doet ie het uitstekend op. Risperdal is een medicijn dat bij kinderen  als Jan (met een autismestoornis) ervoor zorgt dat ie zich beter kan concentreren. En een mede effect is ook dat ie sociaal wat vrijer wordt.

Nu ging het allemaal al best goed, alleen z'n eetlust nam toe in dit jaar. En dat betekende in zijn geval 10 kg. extra. Niet dat ie nu gelijk dik is hoor, Hij meet 1.80 en is 73 kg, duzzz... Maar toch. Als hij zo door gaat wordt ie wel te... Dus besloot de controlerend arts eens wat te minderen. En dat pakt, zo blijkt nu nog beter uit. Hij lijkt meer profijt te hebben van het sociale bijeffect... Yes!

Hij gaat gezellig mee bij oma en opa koffie drinken, ook als je daar op het laatste moment mee komt. Hij vindt het zomaar leuk mee te lopen als ik Tukker uit ga laten 's avonds. En zelfs naar de stad blijkt in een keer niet zo'n probleem meer!

Dus ga ik zo even met 'm naar de bieb. Hij blijkt een boekverslag te moeten schrijven voor school. Gelukkig zag ik dat aan het papier op z'n kamer... En daarna gaan we voor een spijkerbroek. En hopelijk nog een vest. We maken er geen hele dag van hoor, 't moet tenslotte leuk blijven...... En als het ff kan moet ie ook nog tijd hebben voor z'n hobby nadien. Want Jan blijft Jan, zo is het natuurlijk ook nog een keer....

15 opmerkingen:

  1. Wat moet dat fijn voelen dat het zo aanslaat en je kind vooruit te zien gaan in het 'managen' van alles om hem heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om te lezen. Het geeft ons weer extra hoop voor onze jongste spruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat klink jij heerlijk positief! Ik ken risperdal helemaal niet. is het een antipsychotica?

    Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Roos... Ja, en hij wordt in een hele lichte vorm voor mensen met autisme gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het middel: een neefje van me gebruikt het ook en ook hij doet het nu een stuk beter dan voorheen. Soms ben ik nog wel eens verbaasd dat je gewoon met hem kunt praten tegenwoordig. Vroeger was hij onbereikbaar, deed niks anders dan lezen en gaf alleen maar kort antwoord als je hem iets vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Trudy,
    Wat heerlijk dat Jan het zelf nu ook beter naar zijn zin blijkt te hebben. Hij zal zelf vinden dat alles veel leuker is nu, dan voorheen, en daardoor zal hij veel meer tevreden met zichzelf zijn, lijkt me... Ik werk met jonge mensen met een verstandelijke handicap, als ADL-er (zonder opleiding dus) maar dit middel ken ik niet. En als Jan lekker in z'n vel zit, dan zit moeder dat natuurlijk ook en dan heb je van dit soort kwaliteits-uurtjes met hem. Heerlijk, geniet ervan meid. Jullie allemaal hoor...
    Ik wens je een fijne middag met Jan,
    Lieve groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat prettig voor het hele gezin dat Jan steeds beter in z'n vel gaat zitten en wat fijn dat de medicijncontrole goed is uitgevallen.
    Wat voel je je dan 'goed'he als het resultaat goed is.
    Ik wens je erg veel geluk toe met die kanjer van een zoon.
    Fijne dag, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dementerenden bij ons kregen ook wel Rispedal voorgeschreven, Fijn dat hij het er goed op doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Mirjam... oh da's voor mij helemaal nieuw.... Zou dat nog iets zeggen voor de toekomst voor Jan ; ))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed om te lezen zeg! Geniet er maar lekker van!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige wending is dit zeg. Wat fijn om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat het medicijn helpt. Daar heeft iedereen in het gezin baat bij. Ik vind dat je er prachtig over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...