donderdag 6 oktober 2011

Wat eten we vandaag??

't Is de laatste tijd hier in huis schering en inslag... de "onrust" bij het avondeten. Zoals waarschijnlijk bij veel gezinnen met pubers het geval is, we eten maar weinig dagen met het hele gezin op dezelfde tijd aan tafel. Er is altijd wel wat....

Neem een vader die in de ploegen werkt, 5 ploegen welteverstaan. Twee dagen vroeg, twee laat en 2 nacht en daarna 4 vrij. Dat betekent dat ie 2 van de tien dagen niet thuis warm eet. We aten "vroeger" nog wel eens tussen de middag warm, maar hij vertekt om kwart voor een, dus dat betekende heel vroeg eten. Hij vond het zelf ook geen succes. Oplossing is iets mee naar het werk dat ie op warmt in de magnetron, of een maaltijdsalade. ('t Is gelukkig maar twee dagen achter elkaar..).

En dan 2 meisjes die allebei regelmatig 's avonds werken. Om een uur of vijf, meestal. Betekent om vier uur eten, nou dan heeft de rest nog geen zin, dus kook je iets wat in gedeelten opgewarmd kan worden. Daarbij komt dat vooral oudste regelmatig niet meer thuis slaapt. Gaat rechtstreeks van de Universiteit door naar b.v. een vriendin om daar te eten en dan de avond te vervolgen met heel leuke dingen allemaal. Volgende dag komt ze dan weer hier in beeld.

En dan jongste. Moeilijke eter.... Autisme, dus vooral niet gek op nieuwe dingen. Groenten... nou nee over het algemeen niet. Dus als er iets is wat er makkelijk in gaat wordt dat ook wel een keer in de week gegeten. Tel daar bij op dat ie vanwege z'n medicatie op z'n eetpatroon moet letten ( risperdal, daar krijg je meer eetlust van, leverde hem het afgelopen jaar 10 kilo extra op, gelukkig was ie mager..) en ga er dan maar aan staan.

De laatste weken doe ik m'n boodschappen anders. Ik koop een aantal groenten die ik op meerdere manieren kan verwerken, een zak aardappelen, iets van pasta en bij vlees moet je vooral aan gehakt en kipfilet denken.. Vis een keertje per week ..zo dus ongeveer... En dan probeer ik gedurende de week per dag creatief te zijn. Eerst inventariseer ik hoe het ervoor staat die avond om vervolgens het eten er op aan te passen... Het lijkt hier wel een restaurant, roep ik wel eens!

Voor morgenavond moest ik het ook nog even verzinnen. Dan hebben we de propodeuze uitreiking van Fleur. We gaan met z'n allen. Het is om half zes.... en in Nijmegen. Jan werkt daar en die heeft nachtdienst morgen. Dus die rijdt niet terug, maar begint een paar uurtjes eerder.(Wij worden door hem op de trein terug gezet.). Tsja.... in dit geval doen we nog maar eens ouderwets. Waren we als ouders blij dat we eraf waren, morgenavond mag Mac. D. zich verheugen op een (voor ons nog heel zeldzaam) bezoekje van ons.




Soms moet je wat.....

12 opmerkingen:

  1. Ik neem m'n petje voor je af en realiseer me mijn eigen luxe. Maar dat is natuurlijk ook wel eens anders geweest en ja, wij gingen ook wel eens naar de Mac. 't Is niks bijzonders, maar op de ene of de andere manier toch lekker.

    Een hele fijne avond in ieder geval. Leuk hoor, die grote dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjee, ik heb met je te doen, ik heb hier een tijdje zo gezeten met maar i kind die dan weer vroeg en dan weer laat moest werken, en man wat vond ik dat erg, ben blij dat het nu over is..
    En ach, die McD is voor een kertje niet erg tovh? wij komen er ook bijna nooit, mannetje houdt er niet van, maar ik vind de McFish wel heeeeel lekker:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nouh dat zijn idd geen "tafel-uren" !!!!
    Dat noem je creatief met eten omgaan ;-)
    Ik ken Risperdal. Onze zoon heeft het in de begin periode van zijn medicatie-gebruik gehad.
    Je zag hem groeien ...
    Na wat omwegen slikt hij nu al jaren dipiperon en dat bevalt prima. Ook hij is een erg moeilijke eter en "allergisch" voor alle etensluchtjes ;-) Och en zo af en toe de Mac is best lekker en bovenal gemakkelijk hihi
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor, hoe je dat elke keer weer rondbreit. Tot nu toe bleef mij dat bespaard. Manlief weet nooit hoe laat hij precies thuis is dus de ene keer schuift hij aan, de andere keer moet hij z'n eten opwarmen. Maar nu is zoonlief voor het eerst naar de voetbaltraining geweest en moesten we ineens om 17.00 uur al eten. Dat zijn we helemaal niet gewend (en nog is het eigenlijk geen rare tijd) en dus had niemand honger. Maar na de training klaagde en zoonlief en dochter alllebei dat ze honger hadden. Nou ja, dan nog maar een boterham gesmeerd. Ik vrees dat het improviseren met de etenstijden nu bij ons ook begonnen is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anita... wij zijn gisteren naar de arts geweest voor controle voor risperdal. Zij adviseerde om eens te proberen of Jan niet voldoende heeft aan 1 i.p.v. 2 tabletten per dag. Dus we gaan hier in periodes van 2 keer 6 weken naar toe bouwen. Ik hoop dat dat dan genoeg is....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik herinner me dit soort hectische tijden. Sportende kids, avondverkoop in onze fotowinkel en dan maar zien hoe je het hele spul tegelijk aan tafel krijgt. Eén troost: het gaat ooit over.
    Veel plezier bij de Mac.

    Je kunt de woordverificatie gerust uitzetten. Blogger heeft een prima spamfilter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Trudy, wat goed van jou dat het jouelke dag lukt om voor ieder gezinslid een heerlijke maaltijd op tafel te zetten.
    Petje af hoor want het lijkt me toch zo'n gedoe.
    Ik kan me dit van (ver in het verleden) ook nog wel herinneren. Ja meis...tis wat he. Maar nu een keertje naar de grote M ...(waar ik alleen de frietjes van lust) is ook weer eens iets anders.
    Wens je een fijne avond, liefs, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Trudy,
    Jeetje, dat is nogal wat. Je moet gewoon een managersopleiding hebben gehad om het allemaal in goede banen te leiden. Nee hoor, grapje, maar er komt wel veel improviseren bij kijken, dat is duidelijk. Toen mijn meiden nog jonger waren en allebei nog thuis woonden aten we gewoon om kwart over vijf warm, elke dag... Dat kwam bij ons gewoon goed uit...
    Nu ik bij Ben woon en er geen meisjes meer thuis zijn eten we wanneer het uitkomt en ik bof, want Ben is van het koken. Ik kan het ook wel hoor, maar hij heeft gewoon veel meer fantasie en tijd. Ben werkt namelijk als verpleegkundige op een booreiland en is steeds twee weken weg en drie weken thuis. En als hij thuis is dan is hij vrij... Dus het gebeurt regelmatig dat ik boven achter de pc zit te bloggen en dan roept Ben dat het eten klaar is... Dan is het soms zelfs een verrassing wat we eten... haha.
    In ieder geval heel veel plezier gewenst morgenavond bij de propodeuze uitreiking van Fleur, en eet smakelijk bij de mcd.
    Geniet er maar van...
    Lieve groeten,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. So wat een georganiseer! Wij kunnen tot nu toe altijd nog met z'n drietjes 's avonds warm eten. Nu op de vrijdag al wat vroeger omdat Rick om 19.00 uur naar judo moet.

    Nou, eet smakelijk bij de Mac, moet af en toe kunnen he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het al moeilijk om voor z'n tweeën elke avond weer iets te verzinnen. Laat staan in jouw geval. Petje af. Enne een keer MacD op zijn tijd vind ik toch ook best lekker! Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Petje af! Ik vond het al moeilijk met twee kinderen die op verschillende tijden thuis kwamen(er was er al één de deur uit). Vrienden, sporten, ik werd er kriegel van.

    Maar net zoals Marja zegt: het gaat over. Nu wij met z'n tweeën zijn is het weer heerlijk om 's avonds aan tafel te zitten.

    Maar tot die tijd: sterkte!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk toch. Lusten ze waarschijnlijk allemaal en jij hebt het een keer lekker makkelijk!Gelijk heb je!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...